Verdienen aan klantprofielen

| Sieme de Wolf

Hoe vergroot je in het huidige internettijdperk de verkoopcijfers van een bedrijf? In de workshop ‘Google Analytics’, georganiseerd door studievereniging Communiqué, schijnt ‘internetverslaafde’ Bart Ensink zijn licht over deze kwestie.

In een lokaal op de tweede verdieping van de Cubicus luisteren dinsdagavond zo’n vijftig studenten communicatiewetenschap aandachtig naar Bart Ensink, Senior Business Consultant en internetenthousiast van marketingbureau Gladior. Hij licht de studenten in over de ‘hottest LinkedIn-skill van 2014’: Statistische Analyse en Data-Mining, en vertelt waarom het zo waardevol is voor de communicatiestudent van nu om alles te weten over het surfgedrag van je klant.

Pageviews

De businessconsultant gaat allereerst in op de ‘user details’ die Google Analytics bij elkaar harkt, en met de sitebeheerder deelt. Dat is ook wat zijn bedrijf, Gladior, voor zijn klanten doet. ‘Google Analytics geeft je antwoorden op vragen als “Wat doen mensen op jouw website?”, “Waar klikken ze op?”, en “Hoe lang kijken ze naar een pagina?”.’

‘Een investering, want voor het bijhouden van die gegevens vragen abonnementen op diensten en marketingbureaus honderdduizenden euro’s’, vertelt Ensink, ‘maar de grotere bedrijven verdienen dit soms terug in een dag’.

Onderhoud

Een website en vooral een webshop is volgens Ensink net als een fysieke zaak. ‘Ook een zaak heeft onderhoud nodig. Met Google Analytics kun je precies zien welke onderdelen van je site meer aandacht behoeven, en welke het goed doen.’

Tot in details kunnen webbeheerders het gedrag van sitebezoekers analyseren. Ensink: ‘Waar je vandaan komt, welke zoektermen je gebruikt, op wat voor apparaat je de site bekijkt en op welke advertenties je klikt. Het is geen toeval dat vliegtuigtickets gekocht op een Mac, vaak duurder zijn dan op een Windowscomputer.’

Browseprofiel

Waarom is dit relevant voor communicatiewetenschappers? Ensink: ‘De tool bouwt, door gebruik te maken van cookies, een uniek “browseprofiel” van alle gebruikers van Google en van de site met de software. Daarmee weet je precies waarin iemand geïnteresseerd is. Alle klantgegevens worden opgeslagen in een database, en dan kan de pret beginnen.’

Met ‘pret’ bedoelt Ensink de effectieve toepassing van al deze gegevens. ‘Bedrijven gebruiken online analysetools vooral om gerichter te adverteren. Als je weet waarin de klant geïnteresseerd is, kun je hem de juiste diensten aanbieden. Dit vergroot het gebruiksgemak van de bezoeker, en uiteindelijk de salesperformance, de omzet.’

Voor ieder die meer wil leren over Google Analytics verwijst Ensink naar de ‘Analytics Academy’ , een gratis cursus waarin je leert om te gaan met verschillende vormen van datavergaring- en verwerking.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.