Spin-off SciSports beleeft doorbraak

| Paul de Kuyper

Een telefoontje met Marc Overmars, een lunch met Brian Roy, tweewekelijks bezoek van Mark-Jan Fledderus. Iedereen in de voetballerij lijkt iets te willen van de voetbaldata-analisten van SciSports. Het bedrijf van oud-UT-student Giels Brouwer groeit hard. Heel hard. Misschien wel zo hard dat de spin-off uitgroeit tot een miljoenenbedrijf.

Photo by: Gijs van Ouwerkerk

‘Afgelopen zomer zijn we echt gelanceerd’, vertelt Giels Brouwer met een big smile. En hoe! SciSports groeit als kool. Brouwer, oud-student technische bedrijfskunde en ‘chef de mission’ van het bedrijf dat voetbaldata analyseert, vervult de ene vacature na de andere. Inmiddels heeft hij 37 man (22 fte) in dienst.

Profvoetballers komen regelmatig naar de Gallery, Brouwer doet zaken met clubs als Lazio Roma en HSV, belt met Marc Overmars en luncht met oud-international Brian Roy. ‘Vet hè? Dat zijn mijn oude helden. Nog vetter is het dat ze in ons product geloven.’ Als klap op de vuurpijl haalde SciSports een maand geleden een investering van 1,35 miljoen euro binnen.

Omslagpunt

Hoe anders was dat voor Brouwer nog geen jaar terug. Zijn twee studievrienden met wie hij SciSports in 2012 oprichtte, verlieten de UT-spin-off voor een studie en een baan, en de bodem van zijn eigen spaarpot was in zicht. Het omslagpunt kwam in de zomer van 2015. ‘We maakten wel stappen, maar het ging niet hard genoeg’, vertelt Brouwer. Tot Rapid Wien zich meldde. De Oostenrijkers waren de eersten uit het buitenland die op advies van SciSports een speler aankochten. ‘Toen wisten we dat we niet moesten vasthouden aan Nederlandse clubs, maar ons ook op het buitenland moesten richten.’

De knop ging om. Of in Brouwers woorden: ‘We kregen een andere mindset. Voor de zomer losten we dagelijks probleempjes op om onszelf beter te maken, zonder te geloven dat we eigenlijk al heel goed waren. Na de deal met Rapid Wien wisten we dat ons product veel beter is dan we dachten.’

Data-analyse

Dat bleek. Afgelopen jaar deed SciSports zaken met vijftig clubs, waaronder Heracles, PSV, Valencia, Besiktas en Lazio Roma. Brouwer en zijn collega’s stapten bovendien over op een ander verdienmodel. Schreef SciSports eerst op consultancybasis losse rapporten en adviezen, bijvoorbeeld over de aankoop van spelers, inmiddels mikt Brouwer op vaste maand- en jaarcontracten met clubs. Dat loopt goed. De spin-off heeft nu negen Nederlandse clubs in de portefeuille en zes buitenlandse.

‘We willen de data-afdeling zijn van de voetbalclubs. Grote clubs als Manchester City hebben een eigen datateam, maar de meeste betaaldvoetbalorganisaties hebben daar het geld en de mensen niet voor. Die clubs hebben veel data, maar het gaat erom dat je kennis uit die data kunt halen. Daar zijn onze data-analisten voor’, aldus Brouwer.

Nachtclub

In feite is de data-afdeling van ploegen als Vitesse en Heracles gevestigd in de Gallery. Er staat een grote leestafel met de laatste nummers van Voetbal International, er hangen gesigneerde shirtjes van Memphis Depay, Robin van Persie en Mark-Jan Fledderus aan de wand en in de koffiehoek staat een dug-out. Het kantoor van SciSports in de kelder van de Gallery verhult beslist niet dat er voetballiefhebbers werken.

De aanvoerder van de eredivisieclub uit Almelo, Mark-Jan Fledderus, komt er elke twee weken naar het kantoor om zijn komende tegenstanders te analyseren. De SciSports-medewerkers doen verschillende analyses. Ze onderzoeken voor clubs welke spits of verdediger het best in hun elftal past, maar ze doen ook achtergrondonderzoek. Brouwer: ‘We verzamelen alle informatie van een speler die te vinden is op social media, in kranten en op blogsites. Voor clubs is het belangrijk te weten of een aankoop vlak voor een belangrijke wedstrijd in een nachtclub is gezien.’

Miljardenmarkten

Nog veelbelovender dan deze data-analyse is BallJames, een aparte tak binnen SciSports. ‘Dit video-analysesysteem kan uit 3D-beelden afleiden hoe de kopkracht en schotsnelheid van een spelers is, wat de looplijnen van een team zijn en hoe goed iemands balaanname is.’

Het levert een schat aan informatie op voor spelers en coaches. Maar dat niet alleen. Brouwer verwacht dat ook de game-industrie met de vele online voetbalspelletjes en de mediawereld interesse krijgen. ‘Dat zijn miljardenmarkten. Alle signalen wijzen erop dat BallJames groot kan worden, groter dan SciSports. We zitten nog in de pilotfase, volgend voetbalseizoen willen we realtime in het stadion de beelden kunnen analyseren. Een tv-kijker zou dan in de herhaling kunnen zien wat de snelheid van Robben bij een passeeractie was. Geweldig toch?’

Groeispurt

BallJames draait nu nog verlies, maar Brouwer verwacht dat er binnenkort nieuwe investeringen binnenkomen. De groeispurt van het bedrijf is volgens hem nog lang niet afgelopen. De huidige 22 fte zouden er eind 2016 wel eens 40 kunnen zijn, is zijn schatting.

Wacht SciSports daarmee eenzelfde toekomst als Thuisbezorgd en Booking.com, twee miljoenenbedrijven die ooit als een studentenonderneming op de campus begonnen? Brouwer glimlacht veelbetekenend. ‘Dat zou heel vet zijn. Als BallJames gaat werken, kan het hard gaan. Heel hard. Alle voetbalclubs waarmee ik praat, willen het hebben.’

Waar de groei eindigt, durft Brouwer niet te voorspellen. ‘Daar moet je niet mee bezig zijn. Zo snel mogelijk groot worden mag geen doel zijn. Het gaat erom dat onze producten de voetballerij een stukje mooier maken.’


Dit artikel kun je ook lezen in de carrièrespecial van het maartnummer van UT Nieuws Magazine.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.