Recensie: Experiment NL

| Redactie

Serieuze wetenschap en mooie verhalen zijn een prima stel. Die conclusie trekt Jos Engelen, bestuursvoorzitter van de NWO (Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek) in zijn voorwoord van het boek Experiment NL. Samen met het blad Quest brengt hij in het recent uitgegeven boek wetenschappelijk onderzoek in Nederlandvoor het voetlicht.

De redactie van UT Nieuws is het helemaal met Engelen eens. Dat wetenschap interessant nieuws op kan leveren, dat weten we natuurlijk allang. Uit de dagelijkse praktijk. Het is vervolgens de taak van een journalist de vertaalslag naar de lezer uit te voeren, hoe ingewikkeld een onderzoek ook in elkaar steekt. Daarvoor is de journalist afhankelijk van de verbale kwaliteiten van de betreffende hoogleraar. Kan hij (het belang van) zijn onderzoek goed duiden? Kennelijk niet altijd, want de vakbond van journalisten, de NVJ, biedt een cursus aan met de welluidende titel: ‘Professor? Wat zegt u nu?’. Hij prijkt op ons verlanglijstje. Bij Quest hebben ze de cursus waarschijnlijk al gevolgd. Een ‘thuiswedstrijd’, want hij wordt gegeven door één van hun eigen redacteuren: Tonnie Mudde.

Hoe dan ook, het is de makers van Experiment NL gelukt om de lezer de resultaten van heel veel wetenschappelijke onderzoeken in hapklare brokken voor te schotelen. Toegankelijk en voor iedereen te consumeren. Tussen alle interessante verhalen prijken vijf UT-ers; Eric Smaling, Ferdi van der Heijden, Jan Eijkel, Jeroen Cornelissen en Tijmen Tiemersma. Wilt u ook lezen hoe een fosfaatcrisis voorkomen kan worden door een alternatieve poepkar te ontwikkelen? Hoe een lab-on-a-chip de calcium- en magnesiumspiegel in het bloed van koeien kan meten? En hoe een voetkijker amputaties kan voorkomen?

UT Nieuws stelt tien gratis exemplaren van Experiment NL beschikbaar.

Volg UT Nieuws op twitter en maak een tweet met de tekst: ik wil graag een boek.

of