Opinion

TOM: van Au! naar Ah!

Au, dat doet zeer. Ik bedoel de uitkomsten van de Keuzegids van oktober 2014. De UT valt daarin terug van een zesde naar een twaalfde plaats. De begrijpelijke en ook relevante reacties: 'De enquêtering viel op een ongelukkig moment', en: 'Op de methoden die Keuzegids hanteert, valt veel aan te merken'. Maar er is meer aan de hand: de discussie over TOM is op scherp gezet door de Keuzegids. Met deze discussie kan het nog alle kanten op gaan. ‘Van Au! naar Ah!’ heeft als doel een bijdrage te leveren aan deze discussie.

Opinion

Engelstaligheid een feit!?

Universiteitsraadspartij UReka heeft de afgelopen tijd verschillende geluiden opgevangen dat opleidingen zich als een gek aan het voorbereiden en klaarmaken zijn om de bachelor om te vormen van Nederlandstalig naar Engelstalig. UReka wil graag benadrukken dat hier nog geen enkel beleid over is afgesproken en dat veel opleidingen ten onrechte al voor de troepen uit lopen, terwijl de weerstand bij sommige opleidingen hoog is onder studenten en medewerkers.

Opinion

Zijn we nog wel goed bezig?

De Keuzegids Universiteiten 2015 is uit en Twente staat praktisch onderaan in de ranking. In het hoofdstuk Beste universiteiten, worden dit jaar ‘Verschuivingen in het peloton’ geconstateerd. Welke verschuivingen dat zijn, wordt met een enkel citaat uit dit pittige hoofdstukje duidelijk: ‘Delft stond jarenlang onderaan in dit rijtje specialistische universiteiten, maar passeert nu Twente. Een vergelijking met eerdere jaren en een blik op de scores per vakgebied laten zien dat Delft dit niet aan zichzelf te danken heeft. Nog steeds zijn de studenten bij veel studies net wat minder tevreden dan het landelijk gemiddelde. Het verschil met de afgelopen jaren is dat Twente een inzinking doormaakt ‘. Zo, die zit.

Opinion

Opleidingen weer aan de stuurknuppel

De PvdUT-fractie in de URaad constateert dat het college een dure en oncontroleerbare bestuurslaag in het onderwijs aan het creëren is, met het doel de wettelijke bevoegdheden van facultaire gemeenschappen van de opleidingen ten aanzien van opleidingen naar zich toe te trekken. Het roer moet om. De docenten, opleidingscommissies, opleidingsbestuur en examencommissies moeten hun verantwoordelijkheid weer waar kunnen maken.

Opinion

Het intellectuele vuur

Ik was de eerste uit mijn familie die ging studeren. Mijn ouders hebben mbo gedaan; mijn opa aan vaderskant werkte voor de KLM, mijn moeder komt uit een bakkersfamilie. Ze was een slimme meid die droomde van de universiteit, maar ze ging naar school in de jaren zestig en zeventig, toen het gymnasium en daarmee het hoger onderwijs nog iets was voor de elite, en niet voor intelligente bakkersdochters.

Opinion

'Leg regels vast voordat het spel begint'

Hèt grote issue bij de invoering van het TOM-model was in het afgelopen jaar de ondeelbaarheid van de 15 EC-module: enerzijds vanwege het feit dat dan voor een positief bindend studieadvies (BSA) bij minstens 3 volledige modules behaald moeten zijn en anderzijds vanwege het volledig over moeten doen van een module als je een onderdeel daarvan onvoldoende hebt. (In veel module-regelingen betekent ‘onvoldoende’ in dit verband overigens niet altijd < 5.5, maar vaak < 5.0, 4.5 of zelfs 4.0). />trong>

Opinion

Gemoedelijk of goedgelovig?

Een scholier aan de Hogeschool van Rotterdam heeft volgens Profielen, de krant van de Hogeschool, zes tentamens laten maken door een handlanger. Het is opmerkelijk dat zoiets kan. Uit deze berichten blijkt onder andere dat de controle op inschrijving van de aanwezigen in de tentamenzaal tekortschoot: de handlanger was een student aan een technische universiteit en had dus door een surveillant van de Hogeschool Rotterdam geweigerd moeten worden.

Opinion

Automagisering

Een speciale commissie van de Tweede Kamer onderzoekt hoe de overheid zo veel IT-projecten kan laten mislukken. Hoewel ik in mijn achterhoofd weet dat er weinig te lachen valt als er een paar miljard verspild wordt is de start van het onderzoek vermakelijk genoeg om te blijven volgen.

Opinion

De westerse onderzoeksbril

Mijn wereld was een stuk overzichtelijker toen ik nog psychologie studeerde, hier aan de Universiteit Twente. Mensen hadden psychische stoornissen, en die kon je opzoeken in de DSM. Mensen hadden ook emoties, waarvan zes – angst, woede, blijdschap, verrassing, walging en verdriet – telden als basisemoties. En mensen hadden hersenen, en die werkten op een bepaalde manier, met gebiedjes voor het geheugen, voor taal en voor het bekijken van bewegende voorwerpen.

Opinion

Net een biertje goedkoper

Studenten die maar één sport beoefenen zullen goedkoper uit zijn na invoering van de CampusCard, jubelde de SU onlangs. Je kunt er net een biertje van halen. Wederom gaat de kaasschaaf over het sport- en cultuuraanbod, en wederom staat de Union centraal: er komt een bedrag boven op een verenigingslidmaatschap dat aan de SU betaald wordt en dat zij dan weer verdeelt over de verenigingen. Dit model zorgt voor transparantie, noch eerlijkheid, noch solidariteit.

Opinion

Circus TOM: de basis van vertrouwen

Het mandaat voor de invulling van opleidingsprogramma’s moet primair bij de opleidingen zelf liggen, en niet al te veel worden beperkt door van bovenaf opgelegde kaders, schrijft hoogleraar Jurriaan Huskens over het reflectieonderwijs binnen TOM.

Opinion

Reflectieonderwijs wordt verweven met vakinhoud

Er wordt momenteel hard gewerkt aan het reflectieonderwijs in de bacheloropleidingen, als onderdeel van de academische vorming van onze studenten. Jurriaan Huskens wekte in zijn opiniestuk van afgelopen vrijdag de indruk dat deze operatie met veel circus en weinig welwillendheid van de opleidingen gepaard gaat. De werkelijkheid is echter anders.

Read more articles