Vertel, wat bracht je daar?
‘Via contacten van mijn begeleidend professor ben ik in aanraking gekomen met Siemens en Daimler AG. De afstudeeropdracht die zij aanboden sluit goed aan bij de kennis die ik al had, en het is natuurlijk een bijzondere kans om met deze marktleiders samen te werken.’
Wat doe je daar precies?
‘Mijn afstudeeronderzoek is gelinkt aan de leerstoel Product Lifecycle Management. Vorig jaar heeft Siemens een alternatieve aanpak geïntroduceerd voor het structureren van producten in de scheepsbouw: 4th Generation Design. Ik onderzoek in hoeverre deze technologie kan aansluiten bij de bestaande productstructuurmethode van Daimler, en hoe beide methoden in de toekomst eventueel geïntegreerd kunnen worden. Kan de methode die gericht is op de scheepsbouw ook worden gebruikt voor de automotive? Wat werkt wel en wat niet?’
Hoe bevalt dat?
‘Ik ben al bijna vier maanden aan de slag en redelijk op weg met mijn opdracht. Het unieke aan deze opdracht is natuurlijk dat ik momenteel met de multinationals Daimler AG (Duitsland), Siemens Industry Sector (Duitsland) en Siemens PLM Software Inc. (USA) kan samenwerken. De belangen van diverse stakeholders kun je onmogelijk leren in de collegezaal.’
Hoe ziet je werkdag er uit?
‘Ik begin vroeg, rond kwart over zes fiets ik weg van het studentenhuis net buiten de stad. Rond zeven uur ben ik op mijn werk nabij de Mercedes-Benz-fabriek in Sindelfingen/Böblingen, regio Stuttgart. De meeste werknemers zijn hier om acht uur ’s ochtends wel binnen.
Het grootste gedeelte van de dag werk ik aan de thesis en tussen de middag lunch ik doorgaans met collega’s. Een warme maaltijd, dat scheelt’s avonds weer tijd. Nu hoef ik alleen in het weekend te koken.
Tussen vijf en zes fiets ik weer terug naar huis. ’s Avonds sport ik, werk ik aan eigen projecten of aan de thesis. Een lange werkdag? Ik werk inderdaad meer dan de meesten, dat is mijn eigen keuze. Maar ik let wel op de juiste balans, er zijn meer belangrijke dingen.’
Wat valt je op?
‘Er bestaan best veel vooroordelen over Duitsland als het gaat om structuur en hiërarchie. Die herken ik in sommige opzichten wel, maar als ik het vergelijk met de bedrijven waar ik in Nederland voor werkte valt het erg mee.
Tijdens de voorbereidingen van mijn thesis is er sprake geweest om af te studeren bij Siemens in de USA of bij Daimler in Duitsland. Toen het Duitsland werd, leek dat een stuk dichter bij huis. Maar uiteindelijk ben ik nog acht à negen uur aan het reizen met de trein als ik naar huis wil. Dat valt tegen. Ik reis dan ook met het vliegtuig naar Amsterdam, dan duurt de reis vierenhalf uur van deur tot deur. Ik probeer doorgaans eens per zes weken naar huis te gaan om vrienden en familie te zien.’
Wat staat er nog op de planning?
‘Mijn afstudeeropdracht loopt nog tot juli dit jaar. Wat ik daarna ga doen? Misschien blijf ik in Duitsland werken, misschien ergens anders. Op dit moment ben ik me aan het oriënteren wat de volgende stap gaat worden.’