Katja Hunfeld, hoofd van het UT Language Centre, woont in het Duitse Gildehaus. Dagelijks rijdt zij de route tussen haar woonplaats en de UT. Hunfeld verwacht meer verkeersproblemen en opstoppingen als Nederland ook begint met grenscontroles. ‘Uitwijkroutes worden door die controles dan nog drukker. Die worden nu al met de dag drukker. Wanneer ik op de radio hoor dat de A1 volledig vaststaat, dan kies ik gelijk eieren voor mijn geld. Ook vrachtverkeer rijdt steeds vaker binnendoor en steekt op die manier de grens over. Ik moet dan veel eerder van huis vertrekken om op tijd op de UT te zijn. Zolang ik een oude smokkelroute vind, kom ik er wel uit. Ontstaat er straks toch veel gedoe, dan is thuiswerken nog altijd een optie’, zegt Hunfeld.
Ook Miranda Huiskes-Borghuis – key-user Osiris bij de faculteit BMS - woont in Gildehaus. Zij maakt zich niet direct grote zorgen over de invoering van de Nederlandse grenscontroles. ‘Nee, ik verwacht niet gelijk grote problemen. Ik heb een paar wegen achter de hand die ik kan nemen. Thuiswerken is voor mij geen optie, dus ik moet sowieso de weg op.’
Extra reistijd
De huidige grenscontroles zorgen al voor verschillende ongemakken. Masterstudent psychologie Sara von Pruski (24) weet er alles van. De extra reistijd zorgt voor problemen in haar agenda. ‘Ik woon en werk in het Duitse Nordhorn. Ik probeer zo vaak mogelijk de spitsuren te vermijden. Mijn reistijd was eerst veertig minuten, maar dat is inmiddels opgelopen naar een uur. Aan het begin van de invoering was het zelfs langer.’
Als de colleges van Von Pruski erop zitten, moet zij zich regelmatig haasten richting Nordhorn voor haar werk. ‘Ik begin om zes uur ‘s avonds, maar het is dan de vraag of ik het haal en op tijd aanwezig ben. Het lukt ook niet altijd om daarvoor nog even te eten. De grenscontroles maken het dus lastig om mijn werktijden goed te plannen’, zegt Von Pruski. ‘Ik vind het vervelend als Nederland ook grenscontroles doorvoert. Toch begrijp ik waarom het gebeurt.’
Dodelijke ongevallen
Hunfeld en Huiskes-Borghuis ervaarden gevaarlijke situaties toen er grenscontroles ingevoerd werden op hun route. ‘Op de snelweg is het ellende. Het is droevig dat in korte tijd twee dodelijke ongevallen gebeurden op de A1. De controles leveren continu files op, want iedereen wordt standaard de snelweg afgeleid. Vervolgens wordt elke automobilist op de parkeerplaats gecontroleerd. Dus ook de vrachtwagens’, vertelt Huiskes-Borghuis.
Hunfeld deelt dezelfde ervaring. ‘Door de gebrekkige organisatie bij de controles gebeuren er zware ongelukken. De A1 staat regelmatig muurvast en al het verkeer richting De Lutte wordt dan massaal omgeleid. Door het vrachtverkeer was er dan geen doorkomen aan. Kleine stukjes waar ik normaal vijf minuten over deed om thuis te komen, werden soms anderhalf uur. Om die problemen te vermijden, rijd ik dus een andere route. Het nadeel is dat andere automobilisten die wegen vaker ontdekken’, zegt Hunfeld.
Miscommunicatie
De problemen die ontstaan komen volgens de UT’ers vooral voort uit de gebrekkige organisatie en miscommunicatie tussen politie en de automobilisten. Net als Hunfeld en Huiskes-Borghuis, maakte Von Pruski dit mee. ‘Een tijdje terug werd ik naar de parkeerplaats geleid voor controle. De tekens en signalen zijn vaak onduidelijk. Je krijgt dan te maken met miscommunicatie. Zo wist ik niet - na tekens van de politie - dat ik al weg mocht rijden. Daardoor bleef ik nog een tijd op die parkeerplaats staan. Het is onduidelijk wat je soms moet doen.’
De masterstudent verwacht meer problemen als ook Nederland begint met het uitvoeren van controles. Ze denkt dat haar landgenoten nog niet op de hoogte zijn van het plan in Nederland. ‘Veel Duitsers weten dit denk ik nog niet. Ze worden er straks in ieder geval snel mee geconfronteerd, want de politie staat overal. Ik kan misschien nog via Losser reizen, maar ik verwacht dat straks elke weg gecontroleerd wordt.’
Waarom zijn er grenscontroles?
Nederland voert per 9 december grenscontroles in tegen illegale migratie en mensensmokkel. De Koninklijke Marechaussee voert de controles uit, maar het is onduidelijk hoe intensief dit gaat gebeuren. Duitsland houdt al langer controles en besloot eerder om de huidige grenscontroles met een jaar te verlengen.