PIP Advice: de ‘perfecte combi tussen theorie en praktijk’

| Sandra Pool

Het is de oudste spin-off van de UT, zo zeggen  UT-studenten Marnick Plomp en Willem Vincent . Opgericht in 1989 door een stel technische bedrijfskundestudenten, die naast het studeren relevante werkervaring op wilden doen. Na 34 jaar bestaat PIP Advice nog steeds. Onafhankelijker, dat wel, maar met hetzelfde doel: theorie toepassen in de praktijk.

Marnick Plomp: ‘Ten opzichte van de beginjaren zijn we meer losgeweekt van de UT. We zitten nu op Kennispark en vormen een vennootschap. Elk teamlid is eigenaar. Dat brengt verantwoordelijkheid en risico’s met zich mee.’ Momenteel zijn er tien studenten actief. Vincent: ‘De meesten hebben een technische bedrijfskundige achtergrond, maar we staan ook open voor andere studies.’ Corebusiness is het doen van consultancyopdrachten voor het midden- en kleinbedrijf (mkb). Plomp: ‘Vanuit een academisch perspectief en een frisse blik vraagstukken oplossen.’ En dat is volgens de twee heel breed. ‘We visualiseren data, we doen enquêtes, we maken financiële analyses en werken aan procesoptimalisaties’, zegt Plomp. Soms komen opdrachten aanwaaien via de mail, soms is een stukje acquisitie nodig. ‘Dat doen we ook zelf. We boren ons netwerk aan, mailen oude opdrachtgevers of vragen vrienden en familie.’

Flexibel inzetbaar

Volgens de twee masterstudenten vormt de kwaliteit-prijsverhouding het onderscheidend vermogen van PIP Advice. ‘We werken met twee of drie studenten aan één taak. Dan doen we volgens de dakpanconstructie; een ‘oude’ vennoot neemt een jongere mee’, zegt Willem. ‘Voor de oplevering van een advies kijkt het hele team mee. De controle is daardoor sterk. We hebben inmiddels ook een behoorlijk archief waaruit we kunnen putten. En, niet geheel onbelangrijk, we zijn veel goedkoper dan de grote jongens in de consultancy wereld.’ Plomp vult aan: ‘Daarnaast bieden we academische capaciteit en vinden bedrijven het interessant om in contact te komen met studenten van de UT, die bovendien flexibel inzetbaar zijn.’

Kwaliteit 

Een aantal jaarlijkse terugkerende projecten vormen de basis van het adviesbureau. ‘We hebben niet de ambitie om verder te groeien’, zegt Vincent. Tijdens zogeheten heisessies kijken de teamleden naar de toekomst van het bedrijf, wat er beter kan en wat de doelen zijn. Plomp: ‘Kwaliteit gaat voor kwantiteit. Verder zien we dat de TBK-opleiding meebeweegt met trends en ontwikkeling in de consultancywereld. Doordat wij telkens verse aanwas krijgen, blijven we aansluiten bij behoeften uit de markt.’

Een belletje

Werken ze aan een opdracht, dan zijn ze gemiddeld tien uur per week in touw voor PIP Advice. Wekelijks wordt er een uurtje vergaderd om elkaar bij te praten en daarnaast organiseren ze tal van uitjes, zoals de jaarlijkse terugkeer borrel voor oudgedienden. Die altijd goed bezocht wordt. Zij komen op werkplekken terecht die waardevol voor ons zijn. Een belletje is zo gepleegd als we ergens tegenaan lopen.’

Perfecte combinatie

Tot slot zien Plomp en Vincent hun werkervaring vooral als ‘waardevol’. Plomp: ‘Je leert veel over bedrijfsvoering. Van heel praktisch zoals facturen maken tot aan klantencontact en omgaan met tegenslag.’ Vincent: ‘Het is de perfecte combinatie tussen leren en het gezellig hebben met collega’s die je echt aardig vindt en die serieus en ambitieus zijn.’

facts & figures 

Oprichtingsjaar: 1989.

Aantal medewerkers: gemiddeld 8. Het netwerk van oud-vennoten bestaat uit 100+ personen.

Standplaats: Enschede.

Verwachte groei: 0%, kwaliteit en ontwikkeling vennoten staat voorop.

Investeringen: Geen.

Belangrijke mijlpalen: In 2024 het zevende lustrum.

Patenten en/of octrooien:  Nee, niks relevants.

 

 

 

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.