Of het nou studenten, reizigers, burgers of ziekenhuispatiënten zijn, Newcom onderzoekt waar ze mee bezig zijn, hoe ze denken en wat ze willen. Oftewel: vanuit data creëert het onderzoeksbureau inzichten, die vervolgens door hun klanten worden omgezet in bepaald beleid. ‘Dat is wat mij altijd heeft getriggerd’, zegt Neil. ‘Je pakt een grote groep mensen en onderzoekt waar het hen nou écht om gaat, zodat bedrijven en organisaties zich vervolgens aansluiten bij deze wensen.’
Hiervoor doet het Research & Consultancy bedrijf diverse soorten onderzoek. Het kan gaan over de positionering van een klant of over diens naamsbekendheid, maar het effect meten van een campagne kan ook. Newcom heeft allerlei soorten onderzoek in huis. Daarnaast is Neil ook directeur van het zelfstandige zusterbedrijf Exploratio. Dat is een tool die klanten zelf in staat stelt om onderzoek te doen.
Jubileum
Hij herinnert het zich nog als de dag van gisteren. Neil zat in 2002 bij zijn vader in de auto toen hij werd gebeld door iemand van de UT. ‘Het liep nog niet storm bij Newcom en ze vroegen of ik eens kon meedenken over het verdere verloop. Ik hing op en zei tegen mijn vader: Ik ga dit gewoon overnemen. En dat is gebeurd. Dit jaar vieren we ons 20-jarig jubileum.’ Waar Newcom voor 2002 nog een stichting was en bijna volledig werd bemand door TCW-studenten, is er later gekozen voor een andere structuur. ‘Er zijn nauwelijks nog studenten bij betrokken’, zegt Neil. ‘Het team bestaat nu met name uit senioronderzoekers en gekwalificeerde developers. We zitten nu natuurlijk ook met een tweede vestiging in Amsterdam en werken met meerdere universiteiten samen. Ik zou het wel een uitdaging vinden om eens te kijken op welke manier wij meer binding kunnen krijgen met de UT. Ze zijn overigens wel klant bij ons.’
Facts & figures:
Oprichtingsjaar: 2002
Aantal medewerkers: Circa 20
Standplaats(en): Enschede en Amsterdam
Groei: Niet qua vestigingen, wel qua bedrijf. Het plafond is zeker nog niet bereikt
Investeringen: Geen financiering
Belangrijke mijlpalen: Newcom zorgt er liever voor dat klanten iets te vieren hebben
Patenten en/of octrooien: Nee, niets relevants
´Durf te kiezen´
Twintig jaar…hoe overleef je dat? Neil lacht. ‘Ik heb me zeker niet verveeld. Ik zie ondernemen als een groot avontuur waarin je telkens verschillende fases doorleeft.’ Het geheim van zijn succes is misschien wel heel simpel: kwaliteit blijven leveren. ‘Wij hebben écht kwaliteitsmensen in dienst die goed met klanten kunnen samenwerken. En dat begint bij het feit dat intern alles moet kloppen. Verder moet je snappen wat de klant wil en wat de vraag achter de vraag is.’ Durf te kiezen, stelt Neil. ‘Dat geldt ook voor de positionering van je bedrijf. Wie wil je níet als klant? Die focus is zo belangrijk, en direct ook heel moeilijk.’
´Goed in wat we doen´
Hij is niet echt van het tienjarenplan, maar ziet wel een aantal thema’s op zich afkomen waar ze als bedrijf iets mee moeten. ‘Data- en informatiebeveiliging is bijvoorbeeld een heel belangrijke. Daar zijn we de komende jaren nog wel even zoet mee. Al hebben we dat op dit moment heel goed ingestoken. Persoonlijk vind ik het vooral belangrijk dat ons team intact blijft en verder wordt uitgebouwd. We hebben iedereen tijdens corona in dienst kunnen houden, daar ben ik heel trots op.’ Praat je over kwantiteit, dan is Newcom volgens Neil altijd aan het groeien. ‘We hebben 150 heel loyale klanten, met hen nóg meer bereiken is ook echt wel een doel op zich. We werken niet voor banken of de grote Unilevers, en dat hoeft ook niet, we zijn veel beter in wat we nu doen.’
booming business
Dit artikel is onderdeel van de ondernemersserie Booming Business, ook te vinden op onze Linkedin pagina. Wil jij ook in de spotlights komen als ondernemer met een UT link? Mail ons! [email protected]. We maken graag een afspraak.