LoopTas beloont hergebruik van duurzame producten

| Sandra Pool

Udaya Vasepalli, UT-alumnus en oprichter van LoopTas, wil met een beloningssysteem menselijk gedrag veranderen en de strijd aangaan tegen plastic afval.

Photo by: Frans Nikkels

De herbruikbare boodschappentas van LoopTas vindt langzaam maar zeker zijn weg naar steeds meer supermarkten. Ook een hervulbare koffiebeker is in de maak, evenals een waterfles. Alles met het oog op duurzaamheid, het terugdringen van de berg plasticafval en het veranderen van menselijk gedrag.

Circulaire economie

LoopTas wil naar een circulaire economie en een circulaire levensstijl stimuleren. ‘Wij gebruiken al geproduceerde en afgedankte materialen voor onze producten’, zegt Vasepalli. ‘Helemaal gerecycled dus. En ze zijn steeds opnieuw te gebruiken. Dat hergebruik belonen we.’ Hij legt uit: ‘Je schaft de boodschappentas met Near Field Communication (NFC) chip aan. Nu nog in de deelnemende supermarkten, maar vanaf januari kan dat ook online via onze webshop. Dan download je onze app. In de winkel scan je de tas, doet boodschappen, upload het bonnetje en spaart zo punten’, aldus de ondernemer.

 

Bij voldoende punten, krijgen klanten korting bij andere aanbieders van duurzame producten. ‘Die prijzen liggen soms wat hoger dan de gangbare producten of de eigen merken. Op deze manier proberen wij consumenten in aanraking te laten komen met dit segment van de markt.’ Ook is er de mogelijkheid om de punten te doneren aan een goed doel. Is de tas versleten, dan lever je ‘m in en krijg je de borg terug.’ Momenteel zijn er 25.000 tassen verkocht en zijn er ruim 2000 actieve gebruikers van de boodschappentas. Die kost 0.49 cent en er zit 1 euro statiegeld op.

Bewustzijn

Voor Vasepalli is duurzaamheid een belangrijk thema. ‘Het geeft veel voldoening om bij te dragen aan een mooiere wereld. Ook al zijn het kleine stapjes, want het gedrag van mensen is niet zomaar te veranderen. Daarom helpen we een beetje door gewenst gedrag te belonen. Maar het belangrijkste is bewustzijn creëren. Dat mensen zich realiseren dat telkens een nieuw tasje kopen voor een enorme berg plastic afval zorgt. In totaal worden er in Nederland op jaarbasis ongeveer 300 miljoen plastic tassen verkocht in supermarkten, wat resulteert in ongeveer 7,5 miljoen kilo afval.

Ondernemerschap

Voor Vasepalli is het ondernemerschap niet vreemd. In zijn geboorteland India runt zijn vader een evenementenbureau. Daar werkte Vasepalli tijdens zijn bachelor al regelmatig mee in het bedrijf. In 2018 ging hij naar Enschede voor de master Mechanical Design Engineering. Twee jaar later was het diploma in the pocket en ondertussen zette hij zijn eerste stappen in de wereld van het ondernemen.  ‘Via Novel-T kreeg ik de kans om mijn ideeën verder te onderzoeken. Door deelname aan het START-programma ontdekten we na marktanalyses en behoeftepeilingen dat LoopTas een serieuze optie was om verder te ontwikkelen.’

En zo geschiedde. Vasepalli werkt sinds het afstuderen in 2020 fulltime aan het bedrijf. ‘En dat was soms pittig. Het lukt me nu om mijzelf een minimumloon uit te keren. Maar de eerste jaren was het bikkelen. Ik ben opgegroeid met een zero-waste lifestyle, dus ik kan heel minimalistisch leven. Wat goed uitkwam.’ Met zijn vader heeft hij het nog weleens over ondernemerschap. ‘Hij zei eerlijk dat het moeilijk zou worden. Als geen ander weet hij hoe belangrijk een netwerk is. Evenals het spreken van de Nederlandse taal. Ik had beide niet. Dat was moeilijk.’  

Maar het ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan. ‘De dynamiek, de vrijheid van iets ontwikkelen en daadwerkelijk lanceren trekt mij. Ondanks de risico’s en onzekerheden die inherent zijn aan het vak. Sinds mijn komst in Nederland, vijf jaar terug, woon ik nog steeds in Enschede. De omgeving is goed voor start-ups. Ik voel mij hier enorm gesteund.’

booming business 

Dit artikel is onderdeel van de ondernemersserie Booming Business, ook te vinden op onze Linkedin pagina. Wil jij ook in de spotlights komen als ondernemer met een UT link? Mail ons! [email protected]. We maken graag een afspraak.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.