Schilder: ‘We combineren drie onderwerpen. Tijdens het college ontstaat systematiek en begrijpen de studenten de samenhang.’
In Sync
Mechanics in sync, zo noemt Schilder het speciale college. ‘Het is een onderdeel van Dynamica II’, zegt hij. ‘In dat vak herhaal ik drie elementen uit het eerste jaar, namelijk trek- en drukbelastingen in staven, torsie in assen en buiging in balken. In het tweede jaar is het belangrijk dat je de overeenkomsten tussen die principes ziet. Daarom laten we met drie docenten door elkaar zien dat dezelfde aanpak toepasbaar is bij alle principes.’
Het wordt een theatraal college. ‘We delen het op in drie delen’, vervolgt Schilder. ‘In het eerste blok behandelen we de onderwerpen nog apart, maar daarna loopt het snel door elkaar. Dat zal best even wennen zijn voor de studenten. Maar vrees niet: alles komt mooi rond bij elkaar.’
Vernieuwing
Hoe komt Schilder er op om het hoorcollege helemaal anders aan te pakken? ‘Het idee komt uit een onderwijsboek’, zegt hij. ‘Het blijkt dat het goed werkt als meerdere docenten samen een onderwerp behandelen. Leerlingen of studenten nemen de stof dan beter in zich op. Met dat idee liep ik al een tijd rond. Voor dit college leent het zich perfect.’
Schilder had geen moeite om nog twee docenten te vinden. ‘Mijn collega-promovendi Boukje de Gooijer en Mieke van den Belt waren meteen bereid om mee te doen. Ook zij zijn enthousiast over onderwijs en proberen graag iets nieuws uit. Binnen mijn faculteit zijn mensen ook benieuwd: we hebben best wat reclame gemaakt voor dit college en er zullen zowel ouderejaarsstudenten als docenten komen.’