Wat hield het thema ‘Mens erger je BIX!’ precies in?
‘Spelletjes. We lieten de teams vrij in de keuze om te gaan voor bord- of computerspellen. Dit zorgde voor de nodige hilarische teamnamen en uitdossingen. Enkele voorbeelden: Fuck de Spelverdealer, Saboteren kun je leren, Halli Balli en Control+shift motherlode. Laatstgenoemde vereist wellicht een kleine uitleg. Control+shift motherlode is in het computerspel The Sims namelijk een stiekeme cheatcode waardoor je een flinke smak geld krijgt. Maar het team ging verder dan dit. Ze speelden met ‘moodlets’ boven hun hoofden. Dit zijn icoontjes die in het echte The Sims aangeven in wat voor stemming de desbetreffende Sim is. Het team maakte gebruik van ditzelfde concept, wat voor de nodige hilariteit zorgde.’
Wat voor sfeer hing er?
‘Het belangrijkste tijdens HaramBIX zijn de feesten. Deze waren op de vrijdag- en zaterdagavond, in Aspen Valley en de Vestingbar. De dagen na de feesten werden de daadwerkelijke wedstrijden afgewerkt. Je kunt al raden hoe dit was. Er hing allesbehalve een professionele wedstrijdsfeer. Iedereen was nog brak en verkleed van de feestjes van de avond ervoor. Vrolijkheid alom en niemand dacht eigenlijk aan winnen.’
Deden er nog veel niet-volleyballers mee?
‘Ongeveer een vijfde van de deelnemers kwam dit jaar van buitenaf. Dat wil zeggen: niet van Harambee. Om een beeld te geven: er deden ongeveer 165 deelnemers mee.’
Waren er nog andere activiteiten?
‘Ook dit jaar hadden we op de zaterdag activiteiten. Dit keer deden we tamponbal, ook bekend als knotsbal, en glow in the dark volleybal. Bij dit laatste maakten we gebruik van tape op het net en een glow in the dark-volleybal waardoor we toch nog fatsoenlijk konden volleyballen in het donker. Hier kregen we veel positieve reacties op.’
Wie vielen er in de prijzen?
‘Het al eerder genoemde Control+shift motherlode mocht de originaliteitsprijs in ontvangst nemen en de winnaar van de volleybalfinale was Treabix en haar telgen. Er was ook nog een taartwedstrijd, die werd gewonnen door Saboteren kun je leren.’