Het idee ontstond op een nogal saai verjaardagsfeestje, vertelt Marc Zinck, student elektrotechniek. Collega en bestuurskundestudent Mattijs Schurink vraagt zich af of deze mededeling niet pijnlijk is voor de organisator van het betreffende partijtje.
Moet kunnen, besluiten ze. Zonder dat weinig bruisende feestje was de kiem voor de huidige onderneming niet gelegd. Marc, Mattijs en psychologiestudent Tim, die elkaar kennen van de middelbare school in Enschede, kregen er ontzettende honger en dorst. Helaas, na twaalven, want zo laat was het toch al geworden, komt geen pizzaboer z'n bed meer uit en ook Alex Bier Service in Enschede houdt het na middernacht voor gezien.
`Toen kwamen we er dus op', zegt Marc. Tim: `Het idee van een nachtservice is niet nieuw. Maar hier in Enschede bestond het nog niet.'
Het drietal besloot er serieus werk van te maken. Mattijs: `Dan pakken we ook door, dachten we.' Ze wonnen informatie in over vergunningen, bezochten de Kamer van Koophandel en verzonnen een naam: Zinckendekok. Mattijs bedacht de combinatie van achternamen, zichzelf daarmee wijselijk buiten schot houdend. Lacht. `Als het misgaat heb ik er niks mee te maken.'
Zo'n duizend euro investeerden ze in folders, een vriezer en een eerste inventaris. Die bestaat uit bier, wijn en fris, snacks als saté, saucijzenbroodjes en broodjes bapao, popcorn, pizza's, frikandellen, chips, tosti's en tabakswaren. Het voedsel ligt opgeslagen in de woonkamers van de studenten. Het assortiment werd samengesteld met als leidraad de eigen behoeftes van het drietal. Tim maakte vervolgens een website, www.zendek.nl met daarop informatie over openingstijden en uiteraard de prijslijst. Ook schaften de heren ieder een felrode bodywarmer met logo aan. En ze lieten stickertjes maken met de naam van het bedrijf en een vrolijk `eet smakelijk'. Die plakken ze op de producten die met de auto - Marc en Mattijs hebben beide de beschikking over een wagen -worden bezorgd.
Ze geven het een half jaar. Ook al wordt er niks besteld. Die inventaris komt toch wel op. Op woensdag 13 oktober waren ze voor het eerst open. In de eerste weken van hun bestaan rinkelde de telefoon nog mondjesmaat. `Ongeveer één keer per avond', zegt Mattijs. `Dat waren vooral bekenden die het leuk vonden om bij ons iets te bestellen. En ik ben een keer naar de geheime zender in Lonneker gereden, daar hadden ze behoefte aan flessen wijn.'
Klanten moeten voor minimaal vijf euro bestellen, de bezorgkosten bedragen 2,50. Zinckendekok is vijf avonden in de week geopend, van woensdag tot en met zondag. De heren bezorgen in de gemeente Enschede maar voor een `flinke bestelling' willen ze ook wel naar Hengelo rijden. Om beurten hebben ze dienst. Dat wil zeggen dat ze van tien uur `s avonds tot vier uur `s nachts de bedrijfsmobiel bij de hand houden en er in geval van een bestelling op uit trekken. Gaat dat niet ten koste van hun nachtrust? Mattijs: `Alex van Alex Bier Service verklaarde ons ook al voor gek dat we tot vier uur bezorgen. Maar we liggen er normaal ook niet zo vroeg in.' Spijtig: `Alleen kun je niks drinken als je dienst hebt.'
Of het aanslaat is de vraag. Marc: `We mikken op de mensen die èn wakker zijn èn honger hebben èn niets in huis.' Tim: `We hebben vooral folders rondgedeeld in studentenhuizen en studentenwijken. Daar zit de doelgroep. En dan maar hopen dat de mond tot mondreclame z'n werk gaat doen.'
Maar als de tent niet gaat draaien is er ook geen man overboord. Marc: `Wat we doen zit tussen serieus en een grap in. We nemen het werk serieus, maar hebben ook veel lol. En het is ook zeker leerzaam. Neem de belastingen, hoe regel je het met de kilometers die je maakt. Dat soort dingen leren we allemaal.' Tim: `Het is voor mij nu eigenlijk al geslaagd. Dat we echt begonnen zijn en het hebben doorgezet.'
(foto Arjan Reef)
Jannie Benedictus
De bezorgauto. Op de achterbank Tim Kok en Mattijs Schurink. Op de voorgrond Marc Zinck.