De colleges zijn weer begonnen en daarmee is het TOM (Twents Onderwijs Model) ook van start gegaan. Het nieuwe onderwijsmodel is een verandering ten opzichte van het vorige onderwijs. Binnen één module worden óf alle punten gehaald óf niets. Er is al veel gepraat over het TOM, maar wat vinden de eerstejaars er nou zelf van? Vier eerstejaars studenten, Leoni Dols (TBK), Michelle Geerlings (IO), Nienke de Laat (TG) en Manon van Riel (CW), vertellen over hun ervaring tot nu toe.
Leoni (18) wist voor ze begon aan haar studie dat ze met het nieuwe onderwijsmodel te maken kreeg. Ze vertelt dat ze in de even weken drukker is omdat ze dan toetsen heeft en gedurende de andere week is het wat rustiger. Nienke (18) weet alleen dat het erg streng gaat worden. ‘We hebben bij technische geneeskunde nog geen voorlichting gehad’, vertelt ze. ‘Het enige wat ik weet is dat ik mijn studie goed moet gaan bijhouden.’
Een gedeelde factor onder de eerstejaars is de druk die ze voelen wanneer ze aan het TOM denken. ‘Je moet alle vakken per module halen, anders mag je het meteen opnieuw doen. Dat geeft toch wel een bepaalde druk’, zegt Michelle (18). Bij Manon is het niet anders. Zij vertelt dat ze geen herkansingen hebben. ‘Als je een tentamen niet haalt, krijg je een aparte toets of opdracht.’ De kersverse TOM-studenten hebben niet meer te maken met een overvolle bibliotheek tijdens de tentamenweken. Die zijn er namelijk niet meer. Hoogstens een afsluitende toets. Daaraan vooraf zijn al meerdere deeltoetsen over hetzelfde onderwerp geweest. ‘Wij zijn continu met de stof bezig en hebben af en toe deeltoetsen over werkcolleges die we die week gehad hebben’, aldus Manon.
De vier eerstejaars zijn het erover eens dat het TOM niet voor niets is ingesteld. ‘Je kunt immers niet eeuwig student blijven.’ Ze vinden het goed dat ze meer projecten hebben en de collegestof direct kunnen toepassen. ‘Aan de andere kant is het wel zuur dat, wanneer je minder goed bent in één vak, je een grote kans hebt dat je een hele module niet haalt,’ aldus Nienke. ‘De verhalen die de eerstejaars horen van ouderejaars, doen ze wensen dat zij ook het oude onderwijsmodel hadden gekregen.’
Behalve studeren, hebben de eerstejaars zeker nog andere plannen. Zo lopen Michelle, Manon en Nienke ontgroening bij een studentenvereniging. Michelle heeft daarbij ook nog andere ambities. ‘Ik hockey op hoog niveau en dat wil dat blijven doen.’ Commissiewerk is ook in trek bij een van de eerstejaars. Nienke wil graag een commissie doen bij Paradoks. ‘Ik hoorde dat er veel begeleiding is vanuit het bestuur. Het is niet bijzonder veel werk, maar je kunt op die manier wel leuke activiteiten neerzetten.’ Ze delen de mening dat, wanneer je de tijd effectief indeeld en alles goed bijhoudt, studie en activisme te combineren is.
Geschreven in samenwerking met Michiel Schuhmacher.