Uit een enquête van de LKvV onder ongeveer driehonderd verenigingsleden, die bijna allemaal aan een universiteit studeren, blijkt dat een derde niet tevreden is over de studieadviseur. Die is volgens de respondenten vaak niet op de hoogte van nieuwe wetten en regels uit Den Haag of kent het beleid van de eigen onderwijsinstelling niet goed. De studenten die wel tevreden waren, geven hun studieadviseur gemiddeld een 6,4.
Omdat studenten sneller moeten studeren, zijn verenigingen bang dat het moeilijker wordt om hun besturen en commissies te vullen. Studieadviseurs kunnen daar iets aan doen, denkt de LKvV. Voorzitter Kamp: 'Zij zouden studenten moeten adviseren hoe zij zulke activiteiten het beste met hun studie kunnen combineren.' Hoewel de meeste respondenten dus wel tevreden waren, vindt Kamp een 6,4 een mager gemiddeld cijfer. Het is volgens haar hoog tijd om de kwaliteit van studieadviseurs te verbeteren.
Volgens Pim Visscher, voorzitter van de Landelijke Vereniging van Studieadviseurs (LVSA), heeft de enquête van de LKvV zijn aandacht. ‘Maar het is moeilijk om te reageren, omdat de resultaten gebaseerd zijn op een heel klein percentage van de studenten. Bovendien gaat het om een heel specifieke groep, namelijk leden van gezelligheidsverenigingen.’ De LKvV heeft ook niet gevraagd wat studenten verwachtten van hun gesprek. ‘We weten dus niet of ze wel goed wisten wat een studieadviseur voor hen kan betekenen.’
Visscher heeft meer vertrouwen in de enquêtes die universiteiten zelf uitvoeren. ‘Daar reageren meer mensen op, waardoor de uitkomst representatiever is voor de totale studentenpopulatie. Er staan bovendien preciezere vragen in.’ Elke onderwijsinstelling regelt de studieadvisering net even anders: ‘Sommige mensen hebben daardoor wel iets meer tijd voor professionalisering dan andere. Wij bieden als LVSA allerlei cursussen aan. Professionalisering vinden wij enorm belangrijk.’
Kwalificatietraject studieadviseurs op de UT
De Universiteit Twente startte in februari met de Basis Kwalificatie Studieloopbaanbegeleiding (BKS), die samen met de LVSA is opgezet. Studieadviseurs ontwikkelen daar hun vaardigheden op het gebied van informatievoorziening, het signaleren van knelpunten en het voeren van begeleidingsgesprekken. Het is niet duidelijk of het verbeteren van die vaardigheden ook echt zullen leiden tot betere adviezen voor studenten die zich niet alleen op hun studie richten. UT Nieuws berichtte in februari ook al over het kwalificatietraject voor studieadviseurs.