Een ombudsman zoekt altijd naar de beste oplossing voor studenten en medewerkers, zegt Lies Poesiat, voorzitter van de nieuwe vereniging uit. Een officiële klacht indienen is niet altijd de beste oplossing, soms is bemiddeling beter.
De ombudsmannen zijn er vooral voor wie tussen wal en schip valt, of voor wie zijn weg door het woud van regels niet kan vinden. Daarom voegen ze volgens Poesiat wel degelijk iets toe aan het scala van instanties waar studenten en medewerkers terecht kunnen. 'De medezeggenschap is belangenbehartiger van een bepaalde groep, dat is een ombudsman uitdrukkelijk niet. Een klachtencommissaris is soms meer als een olifant in een porseleinkast. Ik zoek naar een oplossing, en doe dan een uitspraak waar iedereen zich aan moet houden.'
De ombudsmannen in het hoger onderwijs overleggen al langer regelmatig met elkaar, maar het is volgens Poesiat tijd voor een volgende stap: vrijdag wordt de Vereniging Ombudsmannen in het Hoger Onderwijs opgericht. 'We willen onze expertise delen, meer naar buiten treden en trainingen organiseren.'
Hogescholen en universiteiten kunnen straks voor een klein bedrag lid worden. Zes hogescholen en vier universiteiten (Wageningen, Utrecht, Leiden en de VU) hebben zich al aangesloten. Twee instellingen zijn aspirant-lid.