‘Als het goed is, hoeven wij tijdens de Kick-In zelf niets meer te doen,’ vertelt Van Erp, ‘maar dat kan alleen als onze draaiboeken compleet zijn. Met die draaiboeken moeten crewleden straks aan de gang. Doordat we daarvoor nu alles tot in detail voorbespreken, beleef ik de Kick-In eigenlijk al.’
De Kick-In van 2014 is voor studenten die al langer in Twente zitten een vertrouwd fenomeen. Toch zijn er ieder jaar weer een aantal verrassingen en nieuwe programma-onderdelen. UT Nieuws somt er een aantal op.
Oud, nieuw en terug van weggeweest
- De zogeheten ‘open class’ is een nieuwe activiteit. Een bekende persoonlijkheid komt dan een ‘inspirerende presentatie’ geven over wetenschap en het leven aan de universiteit. De Kick-In-commissie maakte vandaag de naam van wetenschapsjournalist Diederik Jekel bekend als degene die de open class verzorgt.
- De wereldrecordpoging is een jaarlijks terugkerend fenomeen. Welke record er dit jaar in de boeken moet, wil de commissie nog niet zeggen. ‘Het is in ieder geval iets actiefs,’ zegt Van Erp. ‘Op een andere manier dan het scheerschuimtaartengevecht van vorig jaar.’
- Terug van weggeweest: de battle of the sexes. In de stad vinden verschillende activiteiten plaats, waarbij de doegroepen door elkaar worden gehusseld, zodat er alleen nog dames en heren tegenover elkaar staan. Zij dagen elkaar uit op terreinen die ‘typisch mannelijk of juist vrouwelijk zijn,’ vertelt de commissievoorzitter. ‘Doordat het in de stad is, leren ze bovendien Enschede kennen.’
- De maandag, dinsdag en daaropvolgende woensdagochtend zijn zoals gebruikelijk voor het opleidingsprogramma. De middag van die woensdag (27 augustus) is daar nu echter ook voor gereserveerd. Vorig jaar was er al discussie over het inkorten van de Kick-In, wat nu dus een heel klein beetje werkelijkheid is geworden.
- Van Erp hoopt dat studenten zich het Student Life Festival op de tweede donderdag van de Kick-In (28 augustus) nog lang zullen kunnen heugen. De oude informatieboulevard is niet meer. Verenigingen worden uitgedaagd tijdens het festival activiteiten, optredens en andere aantrekkelijke festivalonderdelen op te zetten. Bedrijven kunnen nog wel met een informatiestand reclame maken.