Studenten kunnen vak niet meer volgen door 'weeffout'

| Johannes de Vries

Zesentwintig studenten technische informatica hebben via studievereniging Inter-Actief een klacht ingediend bij de universiteit. Een deel van hen miste vorig jaar een vak dat ze door de invoering van TOM dit jaar niet meer kunnen volgen.

Het gaat om het vak calculus II, een vak dat tot vorig seizoen in het eerste kwartiel van het tweede studiejaar werd gegeven.

Weeffout

Om dat vak te kunnen volgen, is het eerstejaars vak calculus I echter vereist. Studenten die dat vak als eerstejaars in 2012/2013 niet haalden, volgden het bezemonderwijs voor calculus I aan het begin van vorig studiejaar. Daardoor misten ze het reguliere vak calculus II op datzelfde moment.

Normaal gesproken zouden ze het vak dit jaar alsnog kunnen volgen, maar door de invoering van TOM is het vak aan het verdwijnen. Dit jaar wordt calculus II daarom alleen nog als bezemonderwijs aangeboden; een soort light versie van het vak voor studenten die het vak al eens gevolgd, maar nog niet gehaald hebben. Dat is dus niet geschikt voor de studenten die het vak dus nog nooit hebben kunnen volgen.

‘Dat is een weeffout,’ vindt ook opleidingsdirecteur van technische informatica Rom Langerak. ‘Normaal gesproken zou je dan zeggen: geef dat vak gewoon nog even een keer. Maar wij verzorgen dit vak niet zelf, dat deed wiskunde altijd. En die doet dat niet alleen voor ons, maar voor misschien nog wel twintig andere opleidingen, waarvan een deel ongetwijfeld met dezelfde problemen zit. Dan heb ik het nog niet eens over de invoering van de wiskundeleerlijn. Het is bij wiskunde totaal spitsuur, die kunnen dit er niet bij hebben.’

Zoeken naar een oplossing

Student Jeroen Vollenbrock volgde calculus II al wel eerder, maar sloot zich toch aan bij de indienders van de klacht. Iedere ‘oplossing’ die de opleiding deze week aanbood, bracht volgens hem weer nieuwe problemen met zich mee. ‘Hoe het onderwijs er uitziet, maakt mij niet zoveel uit,’ vertelt hij. ‘Als ik het maar in dit kwartiel kan volgen, anders komt mijn planning in de war.’

Haast is dus geboden. Langerak doet zijn best om het probleem zo snel mogelijk op te lossen. ‘Ik had verwacht dat het bezemonderwijs voor calculus wel zo geregeld was, dat het ook voor studenten die het voor het eerst volgen goed genoeg zou zijn. Nu moet er een oplossing komen en misschien betekent dat wel dat ik het vak zelf ga geven. Dat mag ik, omdat ik ooit met lof ben afgestudeerd op wiskunde, al is het niet ideaal: ik heb zo’n vak in jaren niet gegeven.’

Ontdekking

Volgens Vollenbrock kwam de onderwijscoördinator vorige week na een ‘brandbrief’ er pas achter dat er nog studenten zijn die calculus II nooit gevolgd hebben. Dat is niet waar, zegt Langerak. ‘Ik heb al veel eerder aan de bel getrokken, ook bij de opleidingsdirecteur technische wiskunde. Ik wil wiskunde de schuld niet in de schoenen schuiven, omdat zij nu met heel veel verschillende dingen te maken hebben. Maar misschien moet het nu wel even een niveautje hogerop.’

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.