Het start-up-weekend begon vrijdagmiddag met sprekers, allen ervaringsdeskundigen op het gebied van ondernemerschap. Daarna was het de beurt aan enkele deelnemers. Zij mochten hun ideeën pitchen. Hierover werd gestemd. Met de top vijf beste ideeën gingen de deelnemers aan de slag.
Doel
Het hoofddoel van het weekend is volgens de organisatie studenten, zakenlui en andere geïnteresseerden kennis te laten maken met het starten van een onderneming en wat het nu eigenlijk inhoudt. De persoonlijke motivatie verschilt per deelnemer. Jos Kosters (30, financieel manager): ‘Ik ben hier vooral om ervaring op te doen, maar ook om te netwerken en contact te maken met nieuwe mensen. Ook ben ik benieuwd of een van de ideeën zo goed is, dat ik er misschien met mijn bedrijf in zou willen investeren.’ Jos van den Oever (39, open-source software ontwikkelaar) zei daarentegen vooral mee te doen aan het weekend ‘om te leren hoe je een al bestaand bedrijfsplan van een beginnend bedrijf kunt verbeteren en daarmee marktkansen kunt vergroten.’
Mensen
De groepen bestonden uit verschillende type mensen, van programmeurs tot financieel experts. Deelnemer Ilya Sysoyeu (25, net afgestudeerd masterstudent: ‘Het is interessant om te zien hoe mensen met verschillende achtergronden en verschillende manieren van werken, samen een goed idee uitwerken tot een fantastisch project.’ Van competitief gedrag tussen de teams was geen sprake. Sysoyeur wijdde dit aan de 54 uur beschikbare tijd. ‘Elke groep is gefocust op zijn eigen taken. Er is gewoon te weinig tijd om te kijken naar wat de andere groepen doen. We zijn ook erg sportief naar elkaar toe. Dat maakt de gezamenlijke ervaring ook leuker.’
Zondagavond reikte de jury de prijs uit voor het beste bedrijfsplan van het start-up-weekend. Team Twinkel won.