Een commissie van de QANU, dat opleidingen beoordeelt, bracht al ruim een jaar geleden een bezoek aan de UT. Aan de hand daarvan is nu officieel vastgesteld dat technische wiskunde voldoet aan de eisen van de NVAO. Dat geldt ook voor de masteropleiding wiskunde. Ook de andere negen wiskundeopleidingen, onder andere in Delft en Eindhoven, kregen een voldoende. Dat er niet hoger werd gescoord komt volgens opleidingsdirecteur Jan Willem Polderman door afspraken die de commissie maakte met de NVAO. ‘Alleen opleidingen overduidelijk boven anderen uitstaken door bijvoorbeeld een innovatieve aanpak, konden met ‘goed’ beoordeeld worden. En dat predicaat is door niemand gehaald.’
Goede samenwerking
De commissie constateerde op de UT, naar aanleiding van gesprekken met studenten, dat zij ‘in het algemeen voldoende worden voorbereid op professionele vaardigheden zoals mondeling en schriftelijk presenteren, samenwerken en reflecteren’. Ook waardeert de commissie ‘de inspanningen die de opleidingen treft rondom studeerbaarheid en begeleiding’. Verder vermeldt het rapport ook dat het docerend wiskundepersoneel van de master- en bachelor opleidingen beschikt over voldoende inhoudelijke en didactische kennis en vaardigheden. De commissie is positief over de kwaliteitszorg en de ‘goede samenwerking tussen studenten, docenten en het management’.
Algebra
Aanbevelingen zijn er ook. Zo werd geconstateerd dat de eindkwalificaties in het algemeen voldoende zijn, maar dat deze bij sommige onderdelen ‘minimaal behaald wordt’. Met name als het gaat om het abstractieniveau en de diepgang. De commissie doet daarom de aanbeveling om de algemene wiskundige basis met name op het gebied van algebra verder te verstevigen. ‘Wij nemen deze aanbeveling serieus, maar zijn het er niet helemaal mee eens’, zegt Polderman. ‘Eerder hadden wij in het curriculum een groot blok algebra, maar de beoordeling van de studenten was niet zo positief hierover. Daarom hebben wij dit aangevuld met cryptografie, een fraaie en actuele toepassing van de algebra, in samenwerking met de opleiding informatica. Hierdoor wordt algebra beter verteerbaar. De commissie is echter van mening dat wij niet alles aan toepasbaarheid hoeven op te hangen. In het nieuwe curriculum is in module 3, die technische wiskunde met informatica deelt, algebra in een ander perspectief geplaatst. Dit volgens de aanbeveling van de QANU commissie. Er wordt daarom nu gewerkt aan een nieuwe module in het curriculum met meer discrete wiskunde en algebra.’