Met zijn onderzoek richtte Timmer zich op kwantitatief model checking, een gebied binnen de theoretische informatica om de kwaliteit en betrouwbaarheid van computersystemen te analyseren. Hij ontwikkelde technieken om deze systemen gedetailleerder en efficiënter te controleren.
‘De correcte werking van computersystemen wordt steeds belangrijker in het dagelijks leven en de systemen worden regelmatig te ingewikkeld voor mensen’, zegt Timmer. ‘Door de belangrijkste onderdelen van bijvoorbeeld de besturingssoftware van een kerncentrale of raket met wiskundige precisie door te rekenen, kunnen ernstige problemen worden voorkomen.’
Fantastische beloning
De jury roemde Timmers proefschrift vanwege de uitstekende wetenschappelijke kwaliteit. De resultaten hadden een dusdanige invloed op het onderzoeksveld dat er al dertig publicaties voortkwamen uit het proefschrift. Daarnaast was de jury vol lof over de technieken die Timmer heeft ontwikkeld, naast het theoretische gedeelte.
‘Ik vind het ontzettend leuk dat ik de Overijssel PhD-award heb gewonnen’, vertelt Timmer enthousiast. ‘Net als iedere andere promovendus heb ook ik hard aan mijn onderzoek gewerkt, met veel lange avonden en regelmatig een werkweekend om weer eens een deadline te halen. Dan is het natuurlijk fantastisch om hier op zo'n manier voor beloond te worden.’
Voor de klas
Tijdens zijn promotie behaalde Timmer ook nog cum laude zijn diploma voor de master science education and communication. Na zijn promotie in september vorig jaar werkte hij als postdoc aan de UT en als docent wiskunde op het Carmel College Salland in Raalte. Sinds afgelopen september is hij fulltime wiskundedocent.
‘Dat is een bewuste keuze, aangezien ik onderwijs toch nog net iets leuker vind dan onderzoek’, zegt Timmer. ‘Veel mensen vinden het vreemd als ik vertel dat ik ervoor heb gekozen om nu alleen nog maar voor de klas te staan.’
‘Toen ik mijn leerlingen vertelde dat ik deze prijs had gewonnen, vonden ze dit erg leuk, maar kwamen ook al snel de vraag waarom ik dan in vredesnaam hen lesgaf. Ik vertel dan altijd dat ik nou eenmaal niks leuker vind dan lesgeven, en dat ik op deze manier nog veel meer mensen kan laten zien hoe mooi wetenschap kan zijn.’
‘Toen ik laatst de hoofdstelling van de integraalrekening had uitgelegd merkte een leerling op dat ik ongemerkt stond te huppelen van enthousiasme’, vertelt Timmer. ‘Ik hoop dit enthousiasme op zoveel mogelijk leerlingen te kunnen overbrengen, om hen met plezier met wiskunde bezig te laten zijn en zo bij te dragen aan de volgende generatie wetenschappers.’