De scholieren volgden een college ‘wiskunde helpt epidemieën te beteugelen’. Tijdens dit college gingen de leerlingen aan de slag met een casus: voorspellen aan de hand van wiskundige modellen wanneer de ebola-epidemie eindigt.
‘We willen met de proeflessen voorlichten wat de opleiding technische wiskunde inhoudt, wat je in de praktijk te doen staat en wat je moet kunnen’, zei opleidingsdirecteur Jan Willem Polderman. ‘Leerlingen kunnen ook naar een open dag en matchinggesprekken, maar een open dag laat is vaak te kort en laat vragen over.’
‘Meeloopdagen blijken vaak moeilijk te zijn, zeker later in het studiejaar’, vertelde Polderman. ‘Het proefstuderen is daarom helemaal op de leerlingen afgesteld. Ze kunnen vandaag zelf dingen doen op een aangepast niveau, zoals wiskundig modelleren, maar ook dit kan nog niet een volledig beeld geven van de opleiding. Daarom raden we de leerlingen aan om hierna een meeloopdag te volgen, als ze geïnteresseerd zijn.’
Gemengde gevoelens
‘Het is heel interessant om te zien wat je in de praktijk met wiskunde kunt doen’, zei Tim Kokkeler (5vwo) na de proefles. ‘Het was aan het einde alleen een beetje haasten om de berekeningen af te krijgen.’ Voor Birgit Schouten (5vwo) viel de proefles tegen. ‘Het paste niet echt bij me, maar ik vind natuurkunde wel erg leuk. De campus en de sfeer spreken me wel aan, dus misschien kies ik wel voor technische natuurkunde aan de UT.’
Op de vraag of ze nu geneigd zijn om te kiezen voor technische wiskunde, moesten veel leerlingen het antwoord nog schuldig blijven. ‘Weet ik nog niet’ en ‘misschien’, klonk het. Dat is ook niet het doel, vond opleidingsdirecteur Polderman. ‘Onze taak is om leerlingen voor te lichten, niet om ze te verleiden.’