De demomarkt van industrieel ontwerpen (IO), werktuigbouwkunde (WB) en technische bedrijfskunde (TBK) stond in het teken van consumentenproducten. Studenten moesten in teams van drie een robotstofzuiger van Philips herontwerpen.
Hybride Stofzuiger
Mendel de Kok, student IO: ‘Het was erg leuk om een project te doen samen met mensen van andere studies. We keken vanuit veel verschillende invalshoeken naar het probleem. In het begin was dit best lastig, omdat IO’ers een heel andere kijk hebben op hoe ze een project beginnen, maar door goed te communiceren konden we alle ideeën goed samenvoegen.’
Mendels team ontwierp uiteindelijk een hybride tussen een robotstofzuiger en een normale stofzuiger. ‘Het grootste probleem voor mensen met een robotstofzuiger, is dat ze vaak met een normale stofzuiger de hoeken nog een keer langs moeten om dat een robot daar niet bij kan. Ons product is een robotstofzuiger, maar kan met een extra stekker en slang worden omgebouwd tot een normale. Dit scheelt de consument veel geld en tijd’, zegt Mendel.
Interactief Pong
Ook de tweedejaars studenten van creative technology (CreaTe), technische informatica (TI) en business & IT (BiT) sloten het kwartaal af met een gezamenlijk project. Het thema was Intelligent Interaction Design.
Een groep studenten maakte een interactieve versie van het videospelletje Pong. Niels Geuze (TI) vertelt dat het een teamspel is geworden. ‘Zodra twee spelers het speelveld betreden word er een lijn getrokken tussen beide spelers. Die lijn dient als PingPong batje.’
‘Het team strijdt tegen een ander tweetal dat eenzelfde lijn heeft’, vervolgt hij. ‘Het balletje dat geprojecteerd is op het speelveld kan over en weer worden gekaatst tussen de twee teams. Zodra een team een doelpunt heeft gemaakt, is het spel afgelopen.’