Studentenfractie UReka meldde dat de huidige vorm zorgt voor veel stress, onrust en werkdruk bij studenten. Volgens de fractie onderschrijft de Uraad een studielast van 75 procent, maar de ondeelbaarheid van modules niet. Dat zou niet flexibel genoeg zijn voor studenten, die zich volgens de raad in een precaire situatie bevinden wanneer ze een eerste module niet halen.
Maatwerk
Rector Ed Brinksma was het daar niet mee eens. Volgens hem is er genoeg ruimte voor opleidingen om binnen de huidige BSA-norm uitzonderingsgevallen geen negatief BSA te geven. Het belangrijkste vindt hij de doelstelling van het BSA of studenten wel op de goede plek zitten. ‘Uitzonderingen zijn maatwerk. Daarbij moet je uitkijken voor regelingen die zo barmhartig zijn dat studenten doorgaan met studeren terwijl ze het niet kunnen.’
Opleidingsdirecteur wiskunde Jan Willem Polderman, die tijdens de overlegvergadering aanschoof voor uitleg, voegde hieraan een voorbeeld toe van een student die vorig jaar 46,7 virtuele EC’s had, maar niet drie modules haalde. ‘Het was heel goed dat hij een negatief advies heeft gekregen, omdat hij nu wel op zijn plek is bij een andere studie. Het scheppen van duidelijkheid in een vroeg stadium is in het belang van studenten. Het verruimen van regels schept geen duidelijkheid en maakt onrust alleen maar groter.’
Geen 45 EC, wat dan?
Dat de communicatie van opleidingen over wanneer een student wel en wanneer niet een negatief BSA krijgt duidelijker moet, waren zowel de raad als het CvB het over eens. Frank van den Berg, raadslid Campus Coalitie: ‘Voor studenten is het niet helder waar ze aan toe zijn. Opleidingen moeten duidelijk communiceren: drie modules is blijven. Zo niet, wat kan er dan?’
Brinksma gaf aan dat hij om tafel gaat met opleidingsdirecteuren om te spreken over uitzonderingsregels bij een negatief BSA. ‘Opleidingen moeten helder maken hoe zij het zien. Iemand die geen enkele module volledig heeft gehaald, maar wel 45 EC’s heeft is een veeg teken. Of een student op zijn plaats zit is de kern van de vraag. Dat is de opdracht van de opleiding.’
Daarmee stemde de raad in.