Alyssa van Duijne, woordvoerster van het team, trapte de presentatie in de Agora af. ‘Er zit toekomst in het rijden op waterstof, het is geen illusie meer. In ons team zitten studenten van verschillende studies, die elk op hun manier meehelpen.’
Team ’79-‘81
Theo Bult, lid van het team van ’79-‘81, was uitgenodigd om iets te vertellen over de historie van Green Team Twente. Destijds deed de Technische Hogeschool Twente namelijk ook al met een auto mee aan de wedstrijd van Shell.
Bult vertelde dat zijn team een auto bouwde met drie wielen en een oude motor, inclusief vliegwiel. Deze auto was volgens hem ‘alleen niet zo comfortabel’, maar wel goed voor een tweede plaats.
Technische verbeteringen
Nick Hoksbergen (hoofd mechanica) en Berjan Westerdijk (hoofd elektronica) namen het publiek mee naar de huidige auto: de H2Zero. Ze legden uit wat er in de auto’s van vorige jaren nog miste en welke mechanische en elektronische verbeteringen het Green Team heeft aangebracht.
Het team deed mechanische aanpassingen aan de body (een langere en daardoor aerodynamischere auto), de ribstructuur aan de binnenkant (lichter materiaal), de voorophanging en de ophanging van de achterkant.
Nick en Berjan vertelden bovendien waarom waterstof in hun ogen beter is dan elektrisch rijden. De auto is lichter dan een elektrische, je hebt minder rolweerstand, dus minder energieverbruik. Ook is het bijvullen veel sneller gedaan.
Onthulling
Hierna werd de zaal donker en klonken autogeluiden. Onder het rode doek gingen koplampen aan en er kwam rook tevoorschijn. Een filmpje luidde het weghalen van het doek en de onthulling van de H2Zero in.
Niet alleen stond daar een auto waaraan veel mechanische en elektronische verbeteringen zijn aangebracht ten opzichte van zijn voorganger. Het team heeft dit jaar ook veel aandacht besteed aan het gebruiksgemak.
Een stadsauto van de toekomst, zo omschreef het team hun eigen droom. De H2Zero rijdt net als een consumentenauto met automaat, met dat verschil dat de auto ruimte biedt aan slechts één persoon.
In weken tot de Shell Eco Marathon van 21 tot 24 mei in Rotterdam zal het team de auto testen, om goed voorbereid aan de start te staan en, zo hopen de studenten, met de winst naar huis te gaan.