Twee jaar geleden wijzigde Green Team Twente radicaal van koers. Na jarenlang zo efficiënt mogelijk rijden in de Shell Eco Marathon, zocht de equipe een nieuwe uitdaging. Dat werd de Formula Student-competitie. Het zo lang mogelijk efficiënt rijden werd ingeruild voor snelheid, acceleratie en wendbaarheid. Ook bouwde het team een compleet nieuwe auto.
Een groter team
Het 2022/2023-team beet vorig collegejaar het spits af met een nieuwe auto, maar tot racen kwam het toen nog niet. Als het aan Christina Keysers, de huidige teammanager ligt, komt daar komende zomer verandering in. Dan staan er twee racedata rood omcirkeld in de agenda. ‘In september begonnen we met het huidige team van 31 leden. Een groter team dan in voorgaande jaren, omdat we extra kracht en kennis nodig hebben. De nieuwe koers brengt nieuwe uitdagingen met zich mee en daar kunnen we iedereen bij gebruiken’, aldus Keysers.
De Formula Student-competitie – vooral in Duitsland enorm populair – stelt als eis dat teams jaarlijks een nieuwe auto bouwen. Dat is precies waar Green Team Twente deze periode mee bezig is. De grootste onderdelen zijn besteld, het nieuwe chassis kwam deze week binnen en dat brengt de studenten naar de fase van testen en bouwen. ‘Binnenkort plaatsen we alles in de auto en dat is altijd spannend. Op de testtafel werkt ons waterstofsysteem, maar nu is het taak om dat ook in de auto voor elkaar te krijgen. Eind mei volgt de autopresentatie’, blikt Keysers alvast vooruit.
De keuring
In de zomer hoopt het team, na twee jaar zonder races, weer aan de start te mogen verschijnen. Helemaal zeker is dat nog niet. Keysers vertelt hoe dat kan: ‘We zijn de enige auto in de hele competitie die op waterstof rijdt. Door die unieke positie zijn alle regels niet op ons van toepassing, waardoor we daar niet aan kunnen voldoen. Gelukkig denken de organisaties van de races in de zomer met ons mee, waardoor we hopen dat we door de keuring komen.’
Dat er al lange tijd geen echt wedstrijdelement meer voorbijkwam voor het Green Team zorgde volgens Keysers niet voor een saaiere periode dan normaal. ‘Integendeel, door als eerste raceteam te kiezen voor waterstof hopen we andere teams te inspireren. Bovendien zijn we aanwezig op veel evenementen om onze boodschap te verkondigen en concurreren we op races op andere criteria, zoals het presenteren van een goed businessplan en het tonen van ontwerpkeuzes. Het gaat niet alleen om de snelste zijn.’
Voor de teamleden ligt de focus op korte termijn op het ‘raceklaar’ maken van de auto. Op lange termijn wil de equipe op hydro-elektrischvlak winst boeken en van hybride naar volledig waterstof gaan. Ook moet de auto gewicht verliezen, want met zo’n zeshonderd kilo is het voertuig op zijn zachtst gezegd aan de zware kant. ‘Omdat dit onze eerste echte raceauto is op waterstof, zitten we met alle onderdelen aan de zware kant. We willen de auto eerst rijdend krijgen, daarna gaan we pas gewicht winnen.’