In januari hoopten jullie de auto in maart af te hebben. Dat is niet helemaal gelukt?
We hadden inderdaad wat vertraging, al stonden wij daar machteloos in. Onze brandstofcel, die uit de Verenigde Staten moest komen, werd later geleverd door de sneeuwstormen en langdurige stroomstoringen in Texas. Een ander mechanisch onderdeel kwam later, omdat het bedrijf een corona-uitbraak op de werkvloer had. Daardoor was de auto nog niet volledig af in maart, maar ondertussen hebben we de rest van de auto wel afgebouwd.’
Hebben jullie overwogen om de presentatie uit te stellen?
‘Nee, dat niet. De auto is bijna helemaal af en alle nieuwe onderdelen werken goed. Binnen het waterstofaandrijfsysteem onderzoeken we de mogelijkheden zodat de auto nog efficiënter kan worden, maar ook dit systeem werkt al goed. We vonden dit een mooi moment om de auto tentoon te stellen aan onze partners, vrienden en fans.’
De Shell Eco Marathon gaat niet door vanwege de crisis. Hoe groot is die domper?
‘We hadden daar al rekening mee gehouden. Het betekent niet dat we de auto voor niks hebben ontwikkeld. De organisatie reikte ondanks het niet doorgaan toch prijzen uit. We hebben in die wedstrijd alsnog drie off-track awards gewonnen – een primeur voor ons. Ook hopen we met de auto dit jaar nog te kunnen racen op enkele circuits, want we zijn enorm tevreden over de Aurora X. Dan is het wel zo fijn dat je dat ook fysiek kunt bewijzen, het liefst tegen onze Nederlandse concurrenten. Nee, we zitten zeker niet stil.’
Waar zit jullie tevredenheid in?
‘We hebben eigenlijk in alle onderdelen grote stappen gemaakt. De auto is bovenal veel lichter – en daarmee efficiënter – dan zijn voorganger. Dat we al die progressie boekten onder zulke uitzonderlijke omstandigheden, maakt ons vooral trots. Het was niet makkelijk om als team aan de auto te werken, dus we mogen zeker tevreden zijn.’