Wat staat er voor vandaag op de planning?
‘Vanochtend is de technische keuring afgerond en vanmiddag gaan we een aantal testrondes rijden. We bekijken dan de hobbels en bochten in het parcours.’
Hoe is het met de auto, zijn er nog aanpassingen gedaan?
‘Met de auto is het goed. Er zijn geen grote aanpassingen gedaan, dat mag ook eigenlijk niet want dan moet de auto weer opnieuw gekeurd worden. We hebben wel wat aanpassingen gedaan in het elektrische circuit, dat zijn de systemen in de auto.’
Hoe staat het met de concurrentie?
‘Er zijn 200 studententeams die meedoen en een heleboel verschillende auto’s. Deze zijn opgedeeld in 2 klassen, wij doen mee in de ‘urban’ categorie, daar gaat het om de zuinigste auto, deze hoeven niet door de RDW-keuring, dat is een keuring die alle voertuigen krijgen voordat ze deelnemen op de normale weg.’
Hoe ziet de wedstrijd er precies uit?
‘Bij de wedstrijd gaat het erom hoe efficiënt en zuinig de auto rijdt. We rijden 10 rondjes van 1,6 km om Ahoy, waarin we moeten optrekken en stoppen. Dit is dan de urban contest. Daarna wordt door Shell gekeken hoeveel brandstof er is verbruikt. Degene die het minst verbruikt, wint.’
Wanneer rijdt de H2Zero de eerste wedstrijd?
‘Shell bekijkt per dag hoe het weer en de omstandigheden zijn, daaruit wordt bepaald of er gereden gaat worden. Zoals het er nu uitziet rijden we op zaterdagochtend onze eerste wedstrijd.’
Hoe is de sfeer in het team?
‘De sfeer is heel goed en gezellig! We staan met z’n allen op de camping. We hebben hier met het hele team een jaar naartoe gewerkt en nu is het zover. Het ziet er allemaal heel positief uit en we gaan gewoon rijden.’
Het Green team Twente bestaat uit 21 studenten. In totaal doen 3000 studenten verdeeld in verschillende teams mee met de Shell Eco-marathon.