‘Het CBS heeft een enorme datacollectie die gebruikt kan worden voor sociaalwetenschappelijk onderzoek’, vertelt Van Tongeren. ‘Denk bijvoorbeeld aan registerdata en overheidstransacties.’
Spannend
De toegang tot de big data van het CBS is echter niet het ‘spannende’ gedeelte van de samenwerking, vindt Van Tongeren. ‘Dat zit in de innovaties op het gebied van onderzoeksmethodes. De ouderwetse manier van data vergaren – zoals een vragenlijst – werkt steeds minder goed’, stelt hij. ‘Daarom zijn we op zoek naar nieuwe manieren van data verzamelen, bijvoorbeeld uit sociale media of sensortechnologie.’
Sinterklaas
‘Hoe kunnen we bijvoorbeeld met sensordata en wearables omgaan?’, vraagt Van Tongeren zich hardop af. ‘Kun je veel sneller conclusies trekken? Kijk naar economische voorspellingen, die momenteel enkele weken kosten. Misschien kun je in de toekomst wel in een dag, of een uur de verkopen rond Sinterklaas inzichtelijk maken op basis van kassagegevens.’
Door deze vernieuwing in onderzoeksmethodologie hoopt Van Tongeren daarom ook op een verbetering in effectiviteit van onderzoek. Volgens hem is het voor onderzoekers niet nodig om vragenlijsten af te laten nemen, als via het CBS al toegang is tot de relevante microdata.
Breed inzetten
Volgens Van Tongeren kan de samenwerking met het CBS heel breed ingezet worden. Zo waren vrijdag naast zijn eigen onderzoeksinstituut de faculteiten EWI, ITC, BMS en het cluster Health aanwezig bij de ‘meet-and-greet’ met het statistiekbureau.
In het onbekende van de mogelijkheden die deze samenwerking biedt, ziet Van Tongeren de uitdaging. ‘Als we het wisten, dan zou het niet spannend zijn. Big data is een van de spannendste dingen die gaande zijn op onderzoeksgebied. Onze gezamenlijke ambitie is om daar invulling aan te geven.’