Communication Science doordacht

| Sieme de Wolf

De ontwikkelingen in de communicatiewetenschap gaan snel. Om het curriculum up-to-date te houden en de aansluiting met de arbeidsmarkt te blijven vinden, wordt het curriculum doorontwikkeld. De opleiding gaat nieuwe modules ontwikkelen en implementeren.

De ontwikkelingen in de communicatiewetenschap gaan snel. De actualisering van het curriculum en de zoektocht naar een succesvolle aansluiting met de arbeidsmarkt, vraagt om een doorontwikkeling van het studieprogramma. De opleiding gaat nieuwe modules ontwikkelen en implementeren.

‘De vraag naar verandering komt enerzijds uit het werkveld en ook uit belangstelling van de opleiding,’ aldus opleidingsdirecteur Mark van Vuuren. De rappe ontwikkelingen binnen communicatiewetenschap op technologisch en menswetenschappelijk gebied leiden tot een stroomversnelling van aanpassingen binnen de opleiding.

Schitterende tijd

Voor van Vuuren is het nog te vroeg om het hele curriculum te noemen, maar twee nieuwe modules die in de maak zijn kunnen als voorbeeld dienen: ‘Going Viral’ en ‘Een Tweede Kans Voor Misluke Innovaties’.

‘Het blijft een puzzeltje om de gewenste leerlijnen van studenten goed in de modules te laten terugkomen', zegt Van Vuuren. Hij staat er open voor, want de docent wil alleen het beste voor zijn studie. ‘CW is continu bezig met vernieuwing. De ontwikkeling tussen mens en machine brengt veel kansen met zich mee. Het is een schitterende tijd om communicatiewetenschapper te zijn.’

Dynamiek

Een voorbeeld van vernieuwing is de concept-module ‘Going Viral’, waarin studenten geconfronteerd worden met de vraag: "Wanneer slaat iets aan op sociale media en wanneer niet?". Van Vuuren: ‘Apple is meesterlijk om innovaties voor het voetlicht te krijgen. En hoe flikte Adele het om vanuit het niets zoveel bekeken, gedeeld en geliked te worden? Probeer iets te maken dat bekeken én gedeeld wordt. Probeer die achtergrond te begrijpen, die onderliggende dynamiek, zeggen we tegen onze studenten.’

Online spreekuur

De andere nieuwe module, ‘A Second Chance For Failed Innovation’, daagt studenten uit zich opnieuw in een onderwerp te verdiepen. ‘Het overgrote gedeelte van de innovaties slaat niet aan, maar dat zegt niet dat het idee erachter slecht is. Misschien hoeft er maar een klein gedeelte aangepast te worden, om de lancering wel succesvol te maken. Wij vragen studenten dan ook: “Als je het nog een keer zou proberen, wat zou je dan aanpassen?”. Soms roepen producten verwarring of angst op, terwijl het idee an sich niet verkeerd is.'

Als voorbeeld noemt van Vuuren de software die ontwikkeld is voor online spreekuren bij de huisarts. 'Hier gaat iets niet goed. Er heerst een gebrek aan vertrouwen. Mensen zijn bang dat persoonlijke gesprekken niet veilig gevoerd kunnen worden, of dat informatie lekt. En de huisartsen willen graag ook iemand zien of vasthouden. Wij zeggen dan tegen een student die ergens niet uitkomt: “Hoe kan het dat het idee niet werkt? Denk eens na.” Daarna geven we advies, totdat ze weten hoe de vork in de steel zit.’

Eerder deze week vertelde Bart Ensink van online marketingbureau Gladior over dataverwerker Google Analytics, bij een workshop georganiseerd door Communiqué. De studievereniging vond - in het kader van vernieuwing - omgang met de dataverwerker een onmisbare skill, en voegden de daad bij het woord.

Stay tuned

Sign up for our weekly newsletter.