‘We hebben maar een half jaar om de wagen in elkaar te zetten, en je wilt aan de finish niet voor verrassingen komen te staan’, zegt de Koning Gans. In aanloop naar de race geeft ze samen met Mante Sietsma (20, werktuigbouwkunde) en Robin Cornelissen (20, advanced technology), beiden verantwoordelijk voor de mechanica en de body, alvast een klein stukje prijs van de wagen waarmee ze op 30 juni in de startblokken staan van de Shell Eco-Marathon, op het Olympisch park in Londen.
Jullie kiezen er dit jaar voor om het ontwerp van de H2.Zero, op kleine aanpassingen na, hetzelfde te laten als zijn voorganger, de H2Zero. Waarom?
Tessa: ‘We bouwen met een aanzienlijk kleiner team aan de waterstofwagen dit jaar. Daarom zetten we vooral in op verbetering en stabilisering. Vorig jaar telde het Green Team 22 leden, dit jaar ‘slechts’ 16. Het ontwerpen van een nieuwe body duurt lang, en de noodzaak om een nieuw ontwerp te maken ontbrak. De H2Zero heeft een effectief en aerodynamisch design. Daarop maken we een aantal aanpassingen, onder andere om te voldoen aan de voorschriften van de race.’
Kun je een voorbeeld geven van zo’n aanpassing?
Mante: ‘Het dak maken we van koolstofvezel, een sterker materiaal dan in de vorige wagen. De deur klapt nu, volgens “Gullwing design”, via de zijkant open, want de chauffeur moet altijd een dak boven zijn hoofd hebben. Een prioriteit van de Shell Eco Marathon in de klasse “UrbanConcept”, de klasse waaraan wij meedoen, is om de wagenontwerpen op een normale auto te laten lijken. Ook bouwen we een regeneratief remsysteem, dat de weerstand van het remmen opslaat in een energiebuffer. Verder hebben we een nieuwe aandrijflijn en achterwielophanging’
Robin: Als we het ontwerp van de auto op de computer breder trekken, lijkt het net een sportwagen. De andere wagenklasse heet “Prototype”. In die klasse mag een auto alle vormen en maten hebben, bij UrbanConcept zijn daar regels aan verbonden. De auto mag niet te breed of te hoog zijn en moet een ruitenwisser en een claxon hebben. De brandstofcel blijft wel hetzelfde.’
Lopen jullie op schema met de bouw van de H2.Zero?
Tessa: ‘Redelijk, ik denk niet dat we in tijdnood komen. Je ziet de auto steeds meer vorm krijgen. Het feit dat we definitief door de aanmeldfase heen zijn van de Shell Eco Marathon is een opluchting, we zijn onderhand al begonnen met het plannen van de reis naar Londen. Een logistieke operatie, de halve werkplaats gaat mee.’
Mante: ‘We hebben veel tijd ingepland om de H2.Zero te testen wanneer hij klaar is, zodat we de auto door en door kennen en weten hoe hij reageert op de weg.’
Tessa: ‘De Franse EducEco, een race van 18 tot 21 mei, is een mooie generale repetitie, waarin we onze wagen kunnen testen. Als er iets niet klopt, hebben we nog tijd om aanpassingen te maken.’
Hoe schatten jullie je kansen op een podiumplek in Londen in?
Tessa: ‘We hebben een aantal geduchte tegenstanders, maar door de gladdere body, het remsysteem en de vernieuwde aandrijflijn, schatten we onze kansen op een goede plek hoog in. Dat moet ook wel, want het parcours is aanzienlijk lastiger dan vorig jaar, met meer scherpere bochten en steilere heuvels. Rond eind april, begin mei geven we de autopresentatie, waarin we de specialisaties van de wagen onthullen. Tot die tijd werken we in onze werkplaats elke dag aan een betere, zuinigere en snellere H2.Zero.’