Veldhuis (22, masterstudent IDE) en Haarmeijer (20, bachelorstudent WB) zijn beiden gek op de motorsport. Niet verwonderlijk dat ze elkaar een paar maanden geleden ontmoetten en nu officieel hebben besloten dit project te starten. Haarmeijer: ‘Als racefan wilde ik sowieso in een studententeam terechtkomen. Maar het huidige bestand van UT-teams zoekt niet echt de grenzen op van snelheid en voertuigdynamica. Ik zocht een partner om een team mee op te starten. Die vond ik in Tim.’
Kinderschoenen
De UT-studenten willen in 2018 meedoen in een nieuwe competitie: MotoE. Die competitie staat net zoals hun eigen project nog in de kinderschoenen. Races vinden plaats op 3 circuits in Europa, de eerste in de zomer van 2018. Haarmeijer spreekt van een ideale situatie. ‘Stel dat we in een gevestigde competitie zouden instromen, dan beginnen we met een flinke achterstand. We willen een motor bouwen waarmee we direct om de prijzen kunnen strijden. Daarnaast komt de prestigieuze MotoGP-competitie binnenkort met een eigen elektrische competitie. Ook die tak ontwikkelt zich in deze richting.’
Technische uitdaging
Alles draait voor Veldhuis en Haarmeijer om een zo snel mogelijke elektrische superbike te bouwen. Die moet onder andere binnen 3 seconden de 100 kilometer per uur aantikken en zo’n 200 pk in huis hebben. Veldhuis: ‘We gaan voor de technische uitdaging, in combinatie met een duurzaamheidsmissie. Rijden zal op de limiet zijn van wat een motor aankan.’
Die uitdaging willen ze samen met zeker tien andere studenten – voornamelijk elektrotechnici – aangaan. Daarnaast zoeken de studenten een professioneel coureur. Medio juli willen ze de kernploeg compleet hebben. In september van dit jaar moet het kersverse team met de bouw beginnen.
Geen wirwar van regels
Het is een realistisch scenario om alles financieel en op tijd rond te krijgen, aldus de UT-studenten. Veldhuis: ‘Een motor is in principe een relatief eenvoudig object om te maken. Daarnaast hebben wij zelf ervaring met sleutelen aan motoren. De batterij zal het duurste onderdeel zijn; op de rest zouden we zijdelings nog kunnen besparen. Uiteindelijk hangt een en ander nog af van de sponsoren die we aan ons hopen te binden.’
Haarmeijer vult aan dat de MotoE-competitie bepaald geen wirwar van regels kent. ‘Eigenlijk willen ze alleen zorgen dat het veilig genoeg is. Voor de rest is het aan ons om uiteindelijk te zorgen dat we als eerste over de finish komen.’