Donderdag ging de kogel door de kerk: eerder was de keus al gemaakt voor deze wagen, nu is ook de leverancier uitgekozen. Autowebsite Edmunds prijst de Volvo als ‘een indrukwekkende toevoeging aan de luxe sedanklasse: iets minder gepolijst dan de Duitse wagens, maar met veel ruimte, een elegant design en confident driving feel’. De UT kiest voor de kleur Osmium Grey.
Shortlist
De S90 sedan vervangt de Audio A6 uit 2011. ‘Eerst hebben we een lijstje opgesteld waar de auto aan moet voldoen, en het moest gelijkwaardig of hoger uitkomen dan de huidige Audi A6’, legt Kloppers uit. ‘Uitstraling, comfort, duurzaamheid, veiligheid en de mogelijkheden zijn van die criteria. Vervolgens heb je een aantal opties: benzine, diesel, hybride of volledig elektrisch. Al snel kwamen wij tot een shortlist, met daarop de Mercedes C en E-klasse, de BMW 7-serie, de Audi A6 en A8 en dus deze Volvo.’
De aanschafprijs is natuurlijk ook van belang. ‘Daar viel de Tesla op af’, zegt Kloppers. ‘Het is een prachtige auto. Als organisatie zou die volledige elektrische auto goed zijn voor je uitstraling. Maar de aanschafwaarde is het dubbele van de Volvo. Daarbij is de actieradius voor ons gebruik onpraktisch; na 450 kilometer moet ‘ie een uur aan de oplader.’
Bedrijfsgevoelig
Over de aanschafprijs wil de UT niets kwijt. ‘Dat is bedrijfsgevoelige informatie’, vindt woordvoerder Bertyl Lankhaar. In de catalogus van Volvo begint S90 sedan diesel bij 47 mille, oplopend tot 70 mille.
De Volvo zal voornamelijk ingezet worden voor het college van bestuur, met de vaste chauffeur van de UT. Een student-chauffeur rijdt dan in de Audi A6.