Vijf studenten Industrial Design Engineering begonnen anderhalf jaar geleden met Aryzon. Ze noemen hun gelijknamige product ook wel ‘the Cardboard of AR’, naar de kartonnen virtual reality-bril van Google. De Aryzon is ook gemaakt van karton en werkt samen met een app op je smartphone.
Hologrammen
Augmented reality (AR) laat de normale wereld om je heen zien, maar dan toegevoegd met computerelementen zoals hologrammen. De Aryzon-bril, in combinatie met de app op je smartphone, doet dat.
De technologie achter de kartonnen bril van de UT-studenten is vergelijkbaar met de Microsoft Hololens. Het grote verschil zit in het prijskaartje: 29 euro (Aryzon) om 3 duizend euro (Hololens). Aan de andere kant biedt de AR-bril van Microsoft meer technische functionaliteiten dan die van de UT-studenten.
AR in onderwijs
‘We willen dat zoveel mogelijk mensen augmented reality kunnen beleven’, vertelt een van de oprichters, Maarten Slaa. ‘Daarom bieden we ons product zo goedkoop aan.’
Mogelijke toepassingen ziet Slaa op het gebied van onderwijs. ‘Als je iets in 3D ziet, dan sla je die informatie beter op dan wanneer het uit een boek komt. De functies van het hart of de hersenen kun je met de AR-technologie bijvoorbeeld veel interessanter tonen.’
Massaproductie
Het streefbedrag op Kickstarter is 25 duizend euro, bedoeld om het product op grote schaal te produceren. Dat de studenten dat gaan halen, lijkt een kwestie van tijd: binnen een dag is zo’n 80 procent van het bedrag binnen.
‘Het mooie van Kickstarter is dat we direct een investering ophalen, zonder dat we ons bedrijf verliezen’, zegt Slaa. ‘Daarnaast biedt het de mogelijkheid om direct ons product te verkopen en we kunnen op deze manier goed contact houden met onze community.’
Groter geheel
Het draait voor Slaa en zijn collega’s niet zozeer om de AR-bril. ‘De bril is slechts onderdeel van een groter geheel. We hebben de app bijna af, met daarin een paar voorbeeldhologrammen. Gebruikers kunnen hun eigen computermodellen importeren. In de toekomst willen we de software uitbreiden zodat we nog meer AR-ervaringen kunnen bieden, voor iedereen.’