Voor de eerstejaars is de openingsmarkt het moment om kennis te maken met studentenverenigingen, sportverenigingen en het lokale bedrijfsleven. Omgekeerd is de markt voor de clubs ook dé manier om nieuw bloed aan te trekken.
Veel flyers
De deelnemers zijn ingedeeld in een van de vijf groepen die verspreid de centrale registratie doorlopen. Gewapend met een bandje en oranje tas trekken ze het terrein op. Daar krijgen ze op het Ganzenveld en Carillonveld informatie bij standjes en vooral heel veel flyers. Of spelen een potje tafeltennis, schieten een pijl uit de boog of mikken een korfbal in het mandje. Dat allemaal onder het thema ‘Find you rhythm’.
Stichting Fabel, dat ‘Live Action Role Playing’ (LARP) organiseert, is zo’n vereniging die nieuwe deelnemers hoopt te vinden. ‘Vorig jaar stonden we niet op de openingsmarkt’, vertelt Suzanne van den Berg (master Chemical Engineering). ‘Deze dag is geslaagd als een aantal nieuwe mensen naar onze bijeenkomsten komt. We houden twee keer per jaar het fantasy-rollenspel 7realms, een combinatie van improvisatietheater en spel en twee keer SevCol, dat plaatsvindt op een 24e-eeuws ruimteschip. Op 7realms komen zo’n zestig mensen of en op SevCol zo’n veertig. Daar willen we graag deelnemers bij.’
Studietempo
Later in de middag komt rector Thom Palstra terug op het overkoepelende Kick-In thema Find your Rhythm. ‘Het studietempo ligt hier een stuk hoger dan jullie gewend zijn’, zegt hij in het Engels in de volle en warme tent. ‘Maar ook buiten je curriculum kun je rhythm vinden bij een van de 140 verenigingen. De UT wil de meest ondernemende universiteit van Europa zijn. We moedigen je aan om zelf een activiteit of een innovatieve startup op te zetten.’