Allard Kalff, bekend van televisie en de autoracewereld, knipte met een grote schaar het ijzeren lint door. De bewoners van de Future Factory werken er aan een op waterstof rijdende auto en aan een elektrische racemotor. Ze hebben er alles wat nodig is de voertuigen te bouwen onder één dak. ‘Deze innovaties hebben de toekomst’, aldus Allard Kalff.
Tim Veldhuis, teammanager van Electric Superbike Twente en masterstudent IDE, liet direct de ambitie van het team blijken. ‘We willen het MotoE kampioenschap winnen.’ Het is een nieuwe competitie. De races vinden plaats op drie Europese circuits. De eerste wedstrijd is volgend jaar zomer.
Ook het Green Team Twente legt de lat hoog, zeker na het winnen van de Shell Eco Marathon Europa dit jaar. Teammanager Feike van de Veen (bachelor TN) geeft aan wederom een podiumplek te willen behalen tijdens Shell Eco Marathon Europa.
Innovaties en vernieuwing
De racemotor van het Electric Superbike team wordt momenteel ontwikkeld. Het publiek kreeg afgelopen vrijdag tijdens de opening kans om met een virtual reality bril het ontwerp van alle kanten te bekijken. Binnen drie seconden moet de honderd kilometer per uur te behalen zijn. Maar het gaat niet alleen om de snelheid, zegt Veldhuis. ‘De motor die we bouwen, moet ook aantonen dat elektrisch racen erg gaaf kan zijn.’
Green Team Twente zit ook midden in de ontwikkeling van hun voertuig. Sietse Akkerman (bachelor ME en WB) werkt met behulp van een windtunnel op de UT aan een beter gestroomlijnde auto. En met resultaat. ‘Op de aerodynamica hebben we nu 20% winst gepakt’. De auto is ook erg licht. ‘De carrosserie is gemaakt van carbon en in totaal weegt de auto iets meer dan honderd kilo.’
Het Green Team verschijnt in mei 2018 aan de start van de Shell Eco Marathon Europe. Het Twentse Electric Superbike team rijdt in augustus, september en oktober 2018 op nog bekend te maken locaties.