‘Het ontbijt is de afsluiting van een traject van vijf maanden’, vertelt UT-student Maureen Stegeman, lid van studentenvereniging Taste. ‘Wij verzorgden vier lessen op de openbare basisschool in Twekkelerveld. Elke sessie duurde anderhalf tot twee uur. De kinderen namen ons mee de wijk in en wij gaven de scholieren een rondleiding op de campus waar ze proefjes mochten doen. Sommige leerlingen zijn nog naar een studentenhuis geweest.’ Vervolgt: ‘Voor de afsluiting van het project kozen de kinderen voor het verzorgen van een ontbijt voor Livio.’
Stichting Move
Rachelle Sleebos (22), projectcoördinator Stichting Move: ‘We zijn samen met Taste en de kinderen in maart begonnen aan dit project. Centraal staat het concept denk en doen. Het doel is om kinderen die over het algemeen wat minder voorsprong hebben dan hun leeftijdsgenoten te leren om zelf dingen te organiseren en te laten ontdekken waar hun talenten liggen. De eerste stap is om de kinderen te laten nadenken over wat ze willen veranderen of verbeteren in de wijk. Vervolgens gaan ze samen met studenten de wijk verkennen, houden ze interviews met de bewoners en zetten ze een project op. De studenten hebben een begeleidende rol. Naar voren kwam om iets te doen voor de ouderen in de wijk. Een ontbijt dus, verzorgd door 18 kinderen voor 25 ouderen.’
UT-student Noa Hassink vindt het mooi om iets goeds te doen. Ze vertelt over een bewoner die het ontbijt niet zo belangrijk vindt, maar dat de aandacht van de kinderen fijn vindt omdat ze zich buitengesloten en eenzaam voelt. ‘Voor de kinderen is het dagje uit naar de UT waardevol om zien wat je kunt bereiken als je goed je best doet op school.’
UT-student Anne-Claire Maarse: ‘Ik vond het bezoek aan de basisschool leerzaam, uitdagend en leuk. Je moet leren communiceren op een ander niveau als je met kinderen werkt. Didactiek is hier het kernwoord. Dingen die logisch zijn voor jou moet je vaak op een andere manier vormgeven zodra je met kinderen werkt.’
UT-student Ron Frielinck noemt het werk een verrijking: ‘Studenten komen doorgaans uit wat welvarendere milieus waardoor de stap richting een universiteit over het algemeen makkelijker te zetten is. Om dan in aanraking te komen met de kinderen die naast de campus wonen, maar waarvoor diezelfde campus eigenlijk een ver-van-hun-bedshow is, is zeer leerzaam en waardevol voor beide kanten.' Stegeman voegt toe dat ze het belangrijk vind om de kinderen te kunnen inspireren. ‘Als ze iets willen, kunnen ze dat bereiken.’