‘Het vorige team had een supermooie boot, maar er is ruimte voor verbetering’, zegt de nieuwe teamleider, TBK-student Stan van der Wel. Hij ziet vooral mogelijkheden in de draagvleugels, die de boot uit het water tillen vanaf een bepaalde snelheid en daarmee zorgen voor minder weerstand. ‘Op die manier vliegen we als het ware. Dat effect kwam bij de eerste boot niet volledig uit de verf, Het mooiste zou zijn als we structureel in staat zijn te vliegen.’
Het ontwerp.
Andere zonnecellen
Een andere majeure aanpassing ten opzichte van de zonneboot van het vorige team zit in de zonnecellen. ‘Het vorige team koos voor een zonnedek dat volledig bestond uit dunne film zonnecellen. Wij kiezen voor silicium-zonnecellen, waardoor we de nodige efficiëntie kunnen winnen’, aldus Van der Wel.
Top 3
Ook de romp moet eraan geloven. Die kan volgens de teamleider lichter, maar met het behoud van dezelfde stijfheid. Dat moet zorgen voor meer snelheid, zonder in te boeten op robuustheid. En door het gewicht beter te verdelen, zal de nieuwe boot minder achteroverhellen.
De studenten beginnen in januari met de bouw van de boot. ‘Eind maart moet-ie af zijn’, zegt Van der Wel. ‘Dat moet lukken, het enige waar het nu nog aan schort is een bedrijf dat de schroeven kan frezen. We hebben al contacten, maar we moeten de juiste partner nog vinden.’
Het veertienkoppige studententeam mikt op een top 3-klassering in de Solar Sport One-competitie. Dat kampioenschap bestaat sinds dit jaar en telt vijf races: vier in Nederland en één in Monaco. Iedere race heeft drie onderdelen, te weten endurance, slalom en sprint. Eind mei is de eerste race, in het Friese Akkrum.