Peter-Paul Verbeek named university professor
The UT has a new university professor: Peter-Paul Verbeek. The philosopher of technology was appointed by Rector Thom Palstra today during the dies natalis. Verbeek is going to propagate the high tech, human touch profile and wants to further develop the connection between technology and society.
‘Een grote eer’, zegt Verbeek. ‘Zeker omdat ik als puber ooit naar de UT kwam vanwege de verbinding tussen technologie en samenleving, waarvan ik nu zelf een boegbeeld word. De benoeming komt met een opdracht: extern draag ik het high tech, human touch-profiel van de UT uit. Dit in het maatschappelijke debat en bij organisaties als United Nations Educational, Scientific and Cultural Oranisation (UNESCO). Maar ook intern heb ik een rol waar ik erg aan hecht. Onze universiteit is uniek in de combinatie van sociale wetenschap en techniek. Die verbinding wil ik verder aanjagen, zowel in onderwijs als onderzoek.’
Universiteitshoogleraar
Een universiteitshoogleraar is vrijgesteld van bestuurlijke taken en de benoeming geldt voor onbepaalde tijd. Daarmee is het een echte eretitel namens de universiteit. Verbeek krijgt dankzij die titel ook nog eens 150.000 euro onderzoeksgeld per jaar. Hij is de vijfde universiteitshoogleraar naast Bram Nauta, Detlef Lohse, Dave Blank en Albert van den Berg.
Golf van techniek
Verbeek denkt dat er genoeg werk te doen is als universiteitshoogleraar. De vierde industriële revolutie en society 5.0 stellen volgens hem nieuwe vragen aan de universiteit. ‘Er komt een nieuwe golf van techniek op ons af’, zegt hij. ‘We gaan richting een supersmart society. Wat als algoritmes straks beter zijn dan de diagnose van de arts, hoe zit het met de werkgelegenheid als robotisering verder doorzet? Aan het verantwoord ontwikkelen van slimme techniek én de daarbij horende maatschappelijke vragen kan de UT een bijdrage leveren.’
Die vragen, zo zegt de nieuwe universiteitshoogleraar, raken aan de rol van de universiteit in de samenleving. ‘Het stopt niet bij nieuwe technologie’, vervolgt hij. ‘We moeten de rol van de academie tegen het licht houden. Wat heeft de maatschappij van ons nodig? Dat reikt verder dan bachelors en masters afleveren. Die vragen uit de nabije toekomst, daar moeten we mee aan de slag.’