New solar boat ‘Blue Manta’ unveiled
‘Blue Manta’ is the name of the new solar boat of Solar Boat Twente. The student team unveiled the dark blue boat at Twenthe Airport on Thursday evening to a few hundred people present.
Voordat de diepblauwe en lichtgewicht zonneboot met luid applaus ontvangen werd, praatten verschillende leden van het team de aanwezige bedrijfspartners, oud-leden, familie, vrienden en bekenden bij over hoe het team de afgelopen zeven maanden besteedde. Teamleider Stan van der Wel stak van wal over hoe het is om een jaar lang zijn studie aan de kant te zetten en te werken in een team van veertien UT-studenten aan een zonneboot.
Duurzaamheid
Nadat de teamleider stelde dat het team op zijn eigen manier wil bijdragen aan een duurzamere samenleving, was de beurt aan gastspreker en duurzaamheidsondernemer Milan van der Meulen. Hij poneerde een constante stroom aan urgente feiten en cijfers over klimaatverandering en duurzame energie; van het verwoestijnen van Syrische landbouwgrond als opmaat voor de burgeroorlog, tot de massale sprong in goedkope zonne-energie in Chili nadat de overheid de duurzame energiemarkt de kans gaf.
Keuzes
Na Van der Meulen was het weer de beurt aan Van der Wel en twee teamgenoten, Mark Heimgartner en Sander Oosterveld. Van der Wel vertelde over de nieuwe competitie waar het team aan gaat meedoen, Solar Sport One. De ambitie van de Twentse studenten? Een podiumplek aan het einde van het vijf races tellende seizoen.
Heimgartner ging in op de mechanische keuzes die het team maakte de afgelopen maanden. Van een verstevigde romp met zo min mogelijk weerstand in het water, tot een grotere voorvleugel voor meer stabiliteit en om de boot eerder te laten ‘vliegen’. In dat opzicht is het geen toeval dat het team koos voor Vliegveld Twenthe om de boot te presenteren: als de draagvleugels van de nieuwe zonneboot het goed doen, zal deze uit het water getild worden en als het ware vliegen.
Oosterveld lichtte vervolgens de keuzes op het gebied van elektronica toe: onder meer silicium-zonnecellen die genoeg vermogen leveren voor een topsnelheid van 50 kilometer per uur en een nieuw telemetriesysteem om de boot vanaf de kant optimaal te laten presteren.
Wall of Shame
Dat zo’n zonneboot niet zonder slag of stoot tot stand komt, bleek uit de zijdelingse opmerkingen van de teamleden: niet alleen het precies frezen van voorvleugels en het eigenhandig bouwen van een romp van carbon bleken van belang. Dat gold ook voor het kiezen voor een nieuw logo en uitstraling en het creëren van een ergonomisch stuur. Misschien het meest illustratieve punt van alle verrichte arbeid: in het kantoor van het studententeam prijkt in koeienletters ‘Wall of Shame’ aan de muur. De letters zijn gemaakt van mislukte printplaatjes.
Met de praatjes eenmaal achter de rug, trokken alle veertien teamleden van Solar Boat Twente zich terug achter de schermen, om een ogenblik later de Blue Manta het podium op te rijden, toegejuicht door alle aanwezigen. De eerste race is over ruim een maand. Op 31 mei staat het UT-studententeam aan de start bij het Nederlands Kampioenschap in Akkrum.