Volgens het nieuwe Lange Termijn Strategisch Huisvestingsplan zou CFM naar de Boerderij (recentelijk bekend als Faculty Club) verhuizen. Het Paviljoen, waar nu een groot deel van de dienst zit, zou dan plek worden voor een ‘Contact Centre’: een loket waar studenten met vragen terechtkunnen en waar ze elkaar kunnen ontmoeten.
Monumentale status
Die plannen zijn nu gewijzigd: CFM blijft in het Paviljoen, het Contact Centre komt in de Boerderij. De nieuwe koers heeft vooral te maken met de monumentale status van de Boerderij, legt CFM-directeur Pim Fij uit. ‘Het is een gemeentelijk monument, wat betekent dat je aan de buitenkant niks mag doen, aan de binnenkant wel. Voldoende kantoorruimte creëren met genoeg daglicht, volgens arbonormen, zou teveel in de kosten lopen. Dat betekent gewoonweg fout gebruik van overheidsmiddelen. Daarom adviseerden we van dit oorspronkelijke plan af te wijken.’
Omdat voor het Contact Centre veel minder mensen in het pand gehuisvest moeten worden is de Boerderij daarvoor volgens Fij wél geschikt. ‘Een passende plek, concludeerden we na overleg. Dit pand past ook eigenlijk veel beter bij de functie van het Contact Centre. We kunnen versneld starten met de verbouwing van Boerderij.’
Verbouwing Paviljoen
Het Paviljoen is tegelijkertijd hoognodig aan renovatie toe, weet Fij. ‘Het gebouw is zo slecht geïsoleerd dat het in de zomer dertig graden is binnen, in de winter is het koud. Het Paviljoen is zo lek dat we er structureel tien muizenvallen hebben staan.’ Daarnaast is het gebouw te klein voor de dienst, zegt Fij. ‘Ik denk dat er zo’n tweehonderd vierkante meter extra nodig is. Al met al verwacht ik dat we door de verbouwing vier à vijf maanden op een andere plek moeten zitten.’
Wanneer de verbouwing plaatsvindt, is momenteel nog onduidelijk. Na de zomer komt CFM met een plan. ‘Al heb ik collega’s al wel laten weten dat ik hoop dat 2020 onze laatste zomer in het Paviljoen in z’n huidige staat is’, aldus Fij.