Wat voor race wacht jullie dit weekend?
‘De European Solar Challenge is het Europees kampioenschap voor zonneauto’s. Het is een 24-uursrace: We starten zaterdagmiddag en finishen zondagmiddag. De auto’s krijgen twee momenten om op te laden, maar voor de rest rijden we alles op zonne-energie. Als Solar Team Twente hebben we nu al twee keer gewonnen. Vorige keer eindigden we als eerste en tweede. Dit jaar doen we opnieuw met twee auto’s mee: RED E – de auto van vorig jaar – en RED Shift – de auto van 2017.’
De auto van vorig jaar is dus opgeknapt?
‘Klopt, dat hebben we gedurende de zomervakantie gedaan, als overdracht tussen het oude en het nieuwe team. Het opknappen is eigenlijk een heel goede introductie geweest. Ook al zijn we als nieuw team officieel nog maar twee weken onderweg, ik merk dat we ons al heel comfortabel voelen, in en om de auto.’
Wordt het opnieuw een Twents één-tweetje?
‘Daar gaan we natuurlijk wel voor, een dubbele titel. Toch hebben we te maken met sterke concurrentie. De wereldkampioen van vorig jaar, het Belgische Agoria Solar Team doet mee met twee auto’s. En het Top Dutch-team uit Groningen, dat vorig jaar sterk debuteerde in Australië, staat aan de start. We verwachten in ieder geval volop concurrentie. Omdat het vorig jaar helaas in mineur eindigde, zou extra mooi zijn als we met RED E als eerste over de finish zouden komen.’
In hoeverre speelt de zonnige weersverwachting een rol?
‘Het ziet er goed uit, hè. De vorige European Solar Challenge was erg regenachtig, dus we hebben geluk met de weersverwachting. Die is zeker van invloed op de strategie. Met de verwachte hoeveelheid zon denken we dat we veel harder te kunnen rijden dan twee jaar geleden. Maar het blijft een balansspel tussen wat binnenkomt en wat we verbruiken. We kunnen niet constant voluit rijden.’
Wat staat jullie als nieuw team verder te wachten?
‘We zijn nu al een tijdje bezig met het ontwerp van de nieuwe zonneauto, waarmee we in 2021 in Australië gaan racen. De World Solar Challenge blijft immers ons hoofddoel. Er is hoe dan ook veel werk aan de winkel, want de organisatie heeft de reglementen aangepast. De galliumarsenide-zonnecellen die we de vorige keer gebruikten, zijn voor de komende editie verboden. Dat zit ‘m deels in de hoge ontwikkelingskosten van die cellen, maar vooral in de giftigheid van het materiaal. Dat gaat zeker gevolgen hebben voor ons ontwerp. We moeten sowieso een grotere auto bouwen.’