‘Experimenteren en ondernemen’, zo luidde het thema van het speciaal voor de minister opgestelde online programma. Over experimenteren sprak Van Engelshoven maandagochtend met het college van bestuur. Ze bogen zich over de universiteit van 2030 en de ‘experimenteerruimte’ die nodig is om daar te komen. Daarna volgde een digitaal bezoek aan het TechMed Centre, waarbij ook de pers aanwezig mocht zijn.
Zakelijk directeur Remke Burie verzorgde de online rondleiding door het Technisch Medisch Centrum. Hij liet onder meer zien over welke faciliteiten het TechMed beschikt en hoe het centrum de samenwerking aangaat met partners in de regio. Opleidingsdirecteur Heleen Miedema vertelde op haar beurt over het ‘toekomstbestendige onderwijs’ in het TechMed en de centrale rol die het centrum wil gaan spelen in de bijscholing van medische professionals. ‘We zien techniek als versterking van het menselijk kunnen.’
Na een laatste presentatie van wetenschappelijk directeur Nico Verdonschot over het TOPFIT programma – een regionale samenwerking tussen de UT, Radboud en Wageningen – blikte de minister terug op het eerste deel van haar online bezoek. ‘Ik zie dat de structurele agenda’s van de UT en het ministerie grotendeels overeenkomen. Op sommige gebieden loopt de UT zelfs voor. Juist daarom helpt dit bezoek mij om een huiswerklijstje te formuleren voor het ministerie.’
De minister roemde met name de samenwerking tussen de universiteit en verschillende partners in de regio. ‘Neem als voorbeeld de shared facilities in het TechMed Centre. Deze brengen verschillende partners bij elkaar, wat kruisbestuiving mogelijk maakt.’ Ook viel het Van Engelshoven op dat vragen vanuit de samenleving ‘drijvend’ zijn voor de UT. ‘Dat zie ik in de manier waarop de universiteit invulling geeft aan lifelong learning. De UT moet een plek zijn waar mensen hun hele leven blijven terugkomen.’
Van Engelshoven eindigde haar digitale bezoek aan de UT met een (besloten) gesprek met studenten. De minister praatte met hen over de toegankelijkheid van het onderwijs, de waarde van een diploma en de universiteit als een plaats waar je ook na je afstuderen blijft terugkomen.