Een postcode-analyse toont dat 76 procent van de UT-medewerkers binnen een straal van 15 kilometer van de campus woont. Prima afstanden om op de fiets af te leggen, zegt Brechje Maréchal, beleidsmedewerker milieu en duurzaamheid. ‘Zeker gezien de ontwikkelingen de laatste jaren met het aanbod in elektrische fietsen en speedpedelecs.’
Volgens Maréchal was het een logische beslissing om aan te haken bij de nationale fietsmissie. ‘Het ministerie stelt geen keiharde eisen, wel hebben we een inspanningsverplichting. We hadden al plannen en het past bij de nieuwe UT-strategie. Door ons aan deze missie te committeren, kunnen we ook kennis delen met en ophalen van andere bedrijven en instellingen.’
Samen met de dienstreizen, zorgt het woon-werkverkeer namelijk voor een aanzienlijk deel van de CO2-uitstoot van de UT. Tezamen komt het neer op ruim 31 procent van de totale UT-uitstoot, weet Maréchal. ‘We kunnen veel winnen als meer mensen de fiets pakken. Als UT gaan we dit verder ondersteunen door goede faciliteiten, aantrekkelijke regelingen en stimulerende initiatieven te bieden.’
Verleiden om te fietsen
Die slag wordt al meer en meer gemaakt. De hr-afdeling kijkt momenteel naar een aanpassing van het Keuzemodel. Vorig najaar boden we een kleinschalige proef aan met speedpedelecs, waarna enkele collega’s ook daadwerkelijk zo’n fiets aanschaften. Daaraan merken we dat we mensen in zekere zin moeten verleiden om vaker de fiets te pakken. Meer proeven kunnen volgen, zodat meer UT’ers er een gevoel bij krijgen.’ Ook buiten de UT zijn er ontwikkelingen. ‘Denk aan de aanleg van fietssnelwegen en stoplichten die bij regen sneller op groen springen.’
Naast duurzaamheid op milieuniveau, speelt ook een stukje persoonlijke duurzaamheid en gezondheid mee als pleidooi voor het fietsen, zegt Maréchal. ‘Mensen zitten steeds meer stil, terwijl we een gezonde campusgemeenschap nastreven. Fietsen naar je werk is een manier om beweging in je dagelijkse patroon in te passen.' Maar, zegt ze, iedere UT’er op de fiets krijgen is een utopie. ‘Het moet te doen zijn. Het kan zijn dat de gezondheid het niet toestaat. Of de combinatie met kinderen brengen en ophalen of mantelzorg is niet in te passen. Misschien is het voor een groep niet mogelijk om de hele week naar de campus te fietsen, maar wel een paar dagen.’
Nieuw mobiliteitsonderzoek
Toch doet de UT het zeker niet slecht. Het laatste mobiliteitsonderzoek dateert van 2011 en toen al gaf 53 procent van de medewerkers aan met de fiets naar de campus te komen. ‘Vergeleken met Kennispark of het landelijk gemiddelde doen we het goed, zegt Maréchal. ‘Maar we willen, wanneer we weer een reguliere situatie hebben, een nieuw mobiliteitsonderzoek opzetten om een zo volledig mogelijk beeld van de situatie te krijgen. Ik ben ervan overtuigd dat er genoeg ruimte is om die 10 procent groei te realiseren. Het is niet dat we daarna stoppen; we willen zoveel mogelijk doen.’