Nee, ontwerpen en bouwen aan zo’n motor in crisistijd is geen sinecure, vertelt teammanager Jim Kienhuis. ‘Je kent elkaar pas een paar weken, iedereen werkte op afstand aan eigen onderdelen… Maar het is heel mooi om te zien hoe uiteindelijk alle onderdelen precies in elkaar blijken te passen. We zijn trots op dit resultaat.’
Betrouwbaar, wendbaar en veel vermogen
Dit is de vierde lichting van het motorracende studententeam, dat in 2017 van start ging. Hun motor moet een ideale optelsom zijn van de kwaliteiten van de eerdere motoren, vertelt Kienhuis. ‘Het eerste team was erg gefocust op het bouwen van een betrouwbare motor, het tweede team ging voor meer vermogen en de derde lichting richtte zich vooral op wendbaarheid. Wij gaan voor een combinatie van alle drie: een motor die betrouwbaar en wendbaar is, met veel vermogen.’
De Delta-XE – zoals de motor heet – heeft volgens Kienhuis 30 procent meer vermogen dan zijn voorganger, de Apex-RS. ‘Chassis-technisch lijken de motoren veel op elkaar, maar we hebben meer power in hetzelfde formaat weten te persen. De accu levert 13,5 kilowattuur en we mikken op meer dan 200 pk. Ook hebben we stappen gezet op het gebied van veiligheid: alles op hoog voltage zit op dezelfde, afgeschermde plek.’
Uitstel, geen afstel
Hoe het raceseizoen eruit gaat zien voor het studententeam, is op dit moment nog onzeker vanwege de crisis. De eerste race stond aanvankelijk in juli op het programma, in Finland. Daar zou Electric Superbike Twente met zowel de Delta-XE als de Apex-RS aan de start staan. ‘Races worden vooralsnog uitgesteld, maar nog niet geschrapt. Onze eerste race staat nu in september op het programma, op de Varsselring in de Achterhoek. Toch een beetje een thuiswedstrijd’, aldus de teammanager.
De Delta-XE staat dus nog even in de wacht, al test het studententeam hun superbike de komende tijd volop. Ze hopen op een druk raceseizoen, vertelt Kienhuis. ‘We willen onze krachten meten met andere elektrische motoren en benzinemotoren, want het uiteindelijke doel is om met een elektrische motor een MotoGP-motor te verslaan. De racesport is het uithangbord voor vervoer. Wij willen aantonen dat je spektakel kunt bieden, zonder dat een motor CO2 uitstoot.’