Mensen kennen jullie als studententeam dat racet met een waterstofauto. Hoe word je dan opeens documentairemakers?
Commissaris: ‘Het idee ontstond in de coronacrisis. Ons doel is het promoten van duurzaamheid, in het bijzonder het gebruik van waterstof. Dat deden we altijd al door het bouwen van een zo efficiënt mogelijke waterstofauto en onze deelnames aan de Shell Eco Marathon, een efficiëntierace. Omdat die competitie vorig jaar niet doorging, keken we naar meer creatieve oplossingen om het onderwerp onder de aandacht te brengen. Zo hebben we ons team uitgebreid met een functie educatie en geven we sindsdien ook workshops over waterstof. En we hebben dus een eigen documentaire gemaakt.’
Wat willen jullie met deze docu laten zien?
Commissaris: ‘Vooral wat de toekomst van waterstof is. Wat is het? Hoe veilig en duurzaam is het? Hoe wordt het gebruikt? En bovenal, met het oog op de energietransitie, wat zijn de potentiële toepassingen? Onze indruk is dat veel mensen er niet genoeg over weten. De overheid begint al iets meer op waterstof te letten als middel voor de energietransitie. Maar er is nog een wereld te winnen. Waterstof blijft nog, wat ons betreft onterecht, een ondergeschoven kindje.’
Waar zit die meerwaarde van waterstof volgens jullie vooral?
Groote Veldman: ‘Op het gebied van mobiliteit zag je de afgelopen jaren al dat elektrisch rijden ontzettend populair is geworden, de infrastructuur is ook enorm verbeterd. Voor rijden op waterstof is de infrastructuur slechts sporadisch aanwezig. Voor het dichtstbijzijnde waterstoftankstation vanaf Enschede moet je bijvoorbeeld in Arnhem zijn.
Behalve mobiliteit zit er ook heel veel potentie in waterstof als een soort drager voor het elektriciteitsnet. Er zijn genoeg particulieren en bedrijven die graag hun daken willen volleggen met zonnepanelen, maar dan moet het net dat wel aankunnen. Dat is momenteel een probleem. Met behulp van waterstof kun je een buffer creëren, om pieken in de capaciteit op te vangen.’
Jullie zijn – logischerwijs – uitgesproken pro-waterstof. Hoe voorkwamen jullie dat dit een soort ‘Wij van WC Eend’-documentaire werd?
Groote Veldman: ‘Ik snap dat mensen misschien dat gevoel zouden krijgen, als ze de documentaire nog niet gezien hebben. Maar het zou geen terechte framing zijn. De documentaire is neutraal ingesteld en zo nieuwsgierig mogelijk ingestoken. We hebben vooral vragen beantwoord, geen promofilm gemaakt.’
Commissaris: ‘De documentaire is educatief en informatief van aard. We laten experts uit het veld aan het woord, laten infographics zien, en spreken met mensen op straat over hun kennis van waterstof. En uiteraard komt onze auto ook in actie om te laten zien wat wij bereiken. Het hoofddoel is om de kennis van mensen te verrijken en ze zelf na te laten denken over de toekomst van waterstof.’
Waar kunnen mensen jullie documentaire zien?
Commissaris: ‘Vanwege de meest recente coronamaatregelen gaat de film op vrijdagavond 17 december online in première, voor ons netwerk. Vanaf januari draait de documentaire meerdere dagen in Concordia. Dan zijn we zelf ook aanwezig voor een nabespreking met de aanwezige kijkers over verduurzaming met waterstof. Immers, door de elf jaren ervaring van Green Team Twente heen zijn we zelf ook een soort experts op het gebied van waterstof geworden. Ook hebben we al lijntjes uitgegooid naar Hilversum. We hopen deze documentaire op de Nederlandse tv te krijgen en meer mensen te betrekken in onze visie voor waterstof.’