De temperatuur ligt rond de 28 graden in Monaco. Is het vol te houden daar?
‘Het is hier heerlijk. We proberen ook echt te genieten hoor. We zijn goed voorbereid, dus dat lukt prima. Zaterdag zijn we vroeg vertrokken uit Enschede en gisteren kwamen we na drie dagen reizen aan. We deden het bewust rustig aan tijdens de reis en konden files gelukkig ontwijken. Negen andere teamleden zijn ook gisteren met een busje aangekomen, dus we zijn er helemaal klaar voor.’
Hoe ziet het programma eruit?
‘Gisteren assembleerden we de boot. Alles wat los kon vervoerden we tijdens de reis in aparte boxen, om schade te voorkomen. Vandaag hopen we de technische inspectie door te komen, want dan mogen we namelijk het water in. Dan kan de boot wennen aan de zee. Woensdag en donderdag staan de techtalks op het programma. Hopelijk kunnen we daarmee al een prijs binnenslepen. Dat lukte in 2019 ook. Daarna is de officiële opening en donderdag volgt de kwalificatie. Vrijdag en zaterdag is het tijd om te racen en dan begint het allemaal echt.’
Jullie boot – de ‘Rising Trident’ – is niet nieuw, maar flink aangepast. Hoe staat het daarmee?
‘Vooralsnog uitstekend. We varen in een vleugelboot. Tijdens de test in Akkrum werkte dat systeem nog niet optimaal, maar toch werden we vierde en zag het er al goed uit. Op het Twentekanaal kregen we het laatst voor elkaar om de boot te laten ‘foilen’ (een systeem met draagvleugels tilt de boot uit het water vanaf een bepaalde snelheid, red.). Enerzijds geen verrassing, omdat we steeds dichterbij dat moment kwamen, maar dat het zo snel en goed lukte was toch heel bijzonder.‘
Maakt dat jullie tot favoriet in Monaco?
‘Dat gaat wat ver, al geeft foilen een boot veel meer snelheid. Varen op het ruige en zoute water bij Monaco is echter heel iets anders dan op het Twentekanaal. Dat is ook wat oud-teamleden ons zeggen: zorg eerst maar dat je de wedstrijd uitvaart. We varen in een klasse met zestien teams. Ik verwacht dat we in ieder geval bij de bovenste helft zitten en we hopen op een podiumplek.’