De Formula Student Germany is met ruim drieduizend studenten verdeeld over zo’n honderd teams de grootste en belangrijkste race van de Formula Student, een competitie waarbij studenten het met zelfgebouwde auto’s tegen elkaar opnemen. De wedstrijden vinden plaats over de hele wereld, waaronder de Formula Student Netherlands in Assen. Deze week wordt de race verreden op het legendarische Duitse circuit van de Hockenheimring.
Ook Green Team Twente reisde afgelopen dinsdag af naar het Duitse Hockenheim. ‘We staan op een grote camping met de andere studententeams van over de hele wereld’, vertelt teamlid Lynn Grimberg (communicatie). ‘Als teams kunnen we veel van elkaar leren, dat geeft zo’n gezamenlijke camping een grote meerwaarde. Het is bovendien op nog geen tien minuten lopen van het circuit.’
Vreemde eend
De race kent twee klassen voor elektrische of verbrandingsmotoren. Daarnaast is er nog een aparte categorie voor zelfrijdende auto’s. Wat dat betreft is Green Team Twente een vreemde eend in de bijt. De auto van de Twentse studenten rijdt namelijk als enige op waterstof. Het afgelopen jaar was voor Green Team Twente een overgangsjaar: waar de focus eerdere jaren op het maken van een zo efficiënt mogelijke waterstofauto lag, bouwden ze dit jaar een supersnelle wagen, aangedreven op waterstof. Het ultieme doel: laten zien wat de mogelijkheden van waterstof zijn en hiervoor binnen de studentencompetitie een eigen klasse opzetten.
Zowel de superauto als waterstofmotor zijn er inmiddels, maar de twee zijn nog niet geïntegreerd. Het team bouwde afgelopen jaar aan haar waterstofmotor op een testtafel. ‘Op zo’n tafel kan je er makkelijk bij met een moersleutel’, weet teamlid Rob Overgaauw (extern & financiën). ‘Dat is ook belangrijk voor de veiligheid, we werken namelijk met hoge voltages. Het doel voor volgend jaar is om het werkende waterstofsysteem te integreren in de auto. Voor nu zijn we heel trots dat we een werkend systeem hebben gebouwd. We moesten immers vanaf nul beginnen.’
Waterstof promoten
Van racen op Hockenheim is waarschijnlijk geen sprake, benadrukken de teamleden. ‘Er is bij de Formula Student nog geen waterstofklasse’, zegt Grimberg. ‘Ons doel deze week is daarom vooral het delen en ophalen van kennis bij verschillende presentaties, waarvan we er zelf ook twee geven. Er is altijd veel interesse voor onze techniek. Bovendien zijn er veel stands van grote sponsoren van de race, zoals Tesla en Siemens. Het is voor ons interessant om met deze bedrijven te praten over waterstof.’
Wel hoopt het team deel te kunnen nemen aan de ‘statische onderdelen’ van de race, oftewel de verschillende (technische) tests waaraan de auto’s worden onderworpen. Ook moeten de studenten bijvoorbeeld een businessplan presenteren. Met alle onderdelen zijn punten te verdienen. ‘Zodra daar ruimte voor is, willen we zoveel mogelijk aan deze tests deelnemen’, zegt Overgaauw.
De Twentse auto doet dan mee in de klasse voor elektrische auto’s. Als ze voor alle tests slagen, zou het team in theorie aan de races van komend weekend kunnen deelnemen. ‘Op papier zou het kunnen, ja. Maar de kans is groot dat we tijdens de technische keuring tegen dingen aanlopen. Voor ons is het vooral een leerproces. We willen daarin ook geen overhaaste beslissingen nemen.’