De belangrijkste aanleiding voor de campagne schuilt volgens Medendorp in signalen die beveiliging af en toe ontvangt, waarin duidelijk wordt dat de UT-gemeenschap niet goed weet wat de beveiliging doet, en waar beveiliging allemaal voor is. ‘En wat meespeelt is dat we elk jaar een enorme groep met nieuwe medewerkers en studenten verwelkomen. Die groep willen we op het hart drukken dat beveiliging er is om te helpen, 24 uur per dag, zeven dagen in de week. Niet alleen bij een brand of bij inbraak, maar ook in veel andere situaties.’
Die andere situaties worden de komende periode per week behandeld in de campagne. Deze week trapte stay, feel and be safe af met een filmpje over brand. De komende weken draait de campagne om bijvoorbeeld mentale gezondheid, sociale veiligheid, discriminatie en intimidatie. De filmpjes worden getoond op beeldschermen in gebouwen, op koffieautomaten en op sociale media.
Contact met hulpdiensten
Medendorp: ‘We hopen situaties op te lossen voordat ze eventueel tot problemen leiden. Als er een verward persoon op de campus loopt, dan hoort beveiliging dat graag om een gesprekje met diegene aan te knopen en de situatie zo in de kiem te smoren. En stel iemand loopt ’s avonds alleen op de campus, wordt gevolgd en voelt zich niet veilig, dan kan hij of zij ook bellen met beveiliging. En als er serieus iets aan de hand is, dan staat beveiliging in goed en snel contact met de hulpdiensten, zodat er snel kan worden geschakeld als dat nodig is.’
Medendorp benadrukt dat de campagne er niet toe moet leiden dat beveiliging overspoeld wordt met belletjes. ‘Daarom proberen we duidelijk te maken dat beveiliging er voor je is, maar alleen als er een serieuze reden is. Je hoeft geen 2222 te bellen als je je fietsslot niet open krijgt.’