De auto is het werk van een eigen innovatieteam van Solar Team Twente. Dat team, bestaande uit zeven studenten van de UT en Saxion, startte vorig jaar. Bij dit team ligt niet zozeer de nadruk op het bouwen van een zonneauto en ermee racen, maar puur op innovatie.
Het zichtbare resultaat van die inspanningen reed donderdagavond het podium op in Hal 43, een kolossale fabriekshal van machinefabrikant Stork. RED XI is de geïnnoveerde versie van RED X, de auto die als tweede de eindstreep passeerde in het Australische Adelaide, na een race van 3000 kilometer.
Shark skin
Het uiterlijk van RED XI verschilt niet bijzonder veel van haar voorganger. De zogeheten livery bleef hetzelfde. De innovaties vonden onder andere plaats op aerodynamisch vlak, legt teamlid Esmee Hulsman uit. ‘De auto heeft nu shark skin, een geribbelde folielaag die de luchtstroom beter begeleidt. Het team uit Delft rijdt al langer hiermee, voor ons is dit een primeur.’ Een andere toevoeging: vortex generators, voor een verbeterde luchtstroom.
3D-geprinte stuurnaaf
‘Onder de motorkap’ zijn nog meer innovaties. Zo was het team in staat om met een titanium printer een ergonomisch ontworpen stuurnaaf te 3D-printen. ‘Als dit een succes blijkt te zijn, zou dit veel potentie kunnen hebben voor de auto-industrie’, aldus Hulsman.
Ook pakte het studententeam SABINE aan, een in 2015 zelf ontworpen en prijswinnend systeem, dat ervoor zorgt dat minder energie verloren gaat als er schaduw valt op een deel van de zonnecellen. De vorig jaar geïntroduceerde ‘Jasmine’-motorcontroller liet het team ongemoeid.
Gat
Vooralsnog is Hulsman erg te spreken over de nieuwe opzet van een eigen innovatieteam binnen Solar Team Twente. ‘Vaak valt er een gat van enkele maanden als het studententeam van lichting wisselt, maar dat gat kunnen wij nu overbruggen en in die periode de auto blijven doorontwikkelen. We begonnen negen maanden geleden eigenlijk blanco, zonder concrete doelen. Maar natuurlijk zijn er altijd wel hoge verwachtingen rondom Solar Team Twente. Die hebben we geprobeerd waar te maken.’
‘Meest uitdagende zonnerace’
Het blijft niet alleen bij innoveren voor het team. In september staat Solar Team Twente aan de start bij de Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika. ‘Die staat bekend als de meest uitdagende zonnerace ter wereld’, vertelt Hulsman. ‘Het is een race van acht dagen, waarbij het niet gaat om de snelste auto, maar om de meest gereden kilometers. Het terrein is ook anders dan in Australië, met veel bochten en hoogteverschil. Eigenlijk wel enigszins vergelijkbaar met de Solar Challenge Morocco van drie jaar geleden (waar Solar Team Twente won, red.).’
De gisteravond gepresenteerde auto vertrekt al in juli per boot richting Zuid-Afrika. Het huidige zevenkoppige innovatieteam breidt uit tot een