Het is half tien ’s ochtends als de bewoners van het Friese dorpje langzaamaan ontwaken. Aan de rand van het dorpje zitten de leden van Solar Boat Twente er echter al klaarwakker en ontspannen bij. Ze waren gistermiddag al gearriveerd, hadden overnacht in tenten en zitten deze ochtend rustig koffie te leuten. Naast het provisorisch opgezette tentenkamp staat de azuurblauwe Conrad Solar Boat Twente, die het team amper een week geleden presenteerde.
Veel tijd heeft de boot in de tussentijd niet doorgebracht op het water (welgeteld één uur). De draagvleugels, die de boot op hogere snelheid uit het water tillen om minder weerstand te hebben, zijn ook nog niet gemonteerd. En de stuurstang brak gisterochtend af, maar is gerepareerd. Ergo: de verwachtingen zijn bepaald niet hooggespannen bij het team van UT-studenten.
Spanning heerst er nog wel even bij teamlid Ids de Vos. Hij mag vandaag achter het stuur van de zonneboot kruipen, om 53 kilometer af te leggen over de Friese sloten en meren. Die zijn hem allerminst onbekend. Het NK Zonnebootrace is een thuiswedstrijd voor de in Akkrum opgegroeide De Vos. ‘De beste stuurlui staan aan wal’, grapt hij nog even, voordat hij plaatsneemt in de boot onder gejoel van z’n teamgenoten. Deskundig navigeert hij de boot vervolgens weer richting kade, waarna het team de laatste details voor de start nog even doorneemt met hun stuurman.
Om half 12 is het dan zover: de start van de endurance race. De Conrad Solar Boat Twente is de eerste van de zeven Topklasse-boten die vertrekken vanaf de kade aan de Kanadeeskestritje, onder aanmoediging van een fanatiek clubje meegereisde fans. Al snel volgen de boten van onder andere de TU Delft en het schijnbaar ongenaakbare Clafis Victron Energy Solar Boat Team.
Echt spannend wordt het niet. Waar de boot van team Clafis er als een speer vandoor schiet op de draagvleugels, lijkt de Conrad Solar Boat Twente de race van de lange adem wel erg serieus te nemen. Al snel komen de technische problemen aan het licht: de motor van de boot zit tegen oververhitting aan, dus moet De Vos het rustig aan doen. Veel harder dan 15 kilometer per uur gaat de boot niet vandaag. De piloot heeft dus alle tijd om een selfie te maken en te zwaaien naar zijn teamgenoten die met hem meerijden met auto's.
Bijna tweeënhalf uur na de start passeert de boot start/finish, om de tweede helft van de 8-vormige ronde in te gaan. Volledig volgens plan, zegt teamleider Jasper Admiraal. ‘Dat de motor problemen zou geven, hadden we al ingecalculeerd. We hebben de nieuwe motor een aantal weken geleden al besteld, maar die is nog niet binnen. Zolang we geen panne krijgen, ben ik heel blij’, lacht hij.
Slow but steady vaart de boot verder richting het Sneekermeer, om anderhalf uur later de finish te passeren in Akkrum. Eindtijd: 3 uur, 51 minuten en 31 seconden. Dat overigens volledig op zonne-energie; vanwege het zonnige weer raakt de accu al snel overvol. Na deze eerste dag van het NK staat Solar Boat Twente ondanks technische problemen op een verdienstelijke derde plaats – zij het een straatlengte achter nummer 1 Clafis, dat twee uur eerder over de eindstreep komt. Het team van de TU Delft finisht overigens niet.
Morgen staan de twee andere raceonderdelen op het programma: een Rondje Akkrum van ruim 2 kilometer en een Sprint over 350 meter. Of het debuut van Solar Boat Twente meteen resulteert in een podiumplek moet dan blijken. Potentie is er in ieder geval meer dan genoeg, op volle koers naar het WK in Monaco in juli. Dan moeten het team en de boot er écht staan.